Monday, 26 December 2011

labah2 ketot

1 labah2
cuba panjat perigi
bila hujan turun
labah2 cepat lari
bila terbit matahari
hujan tiada lagi
labah2 pun panjat sekali lagi.



- lagu masa tadika yg paling aku hafal smp skrg. aku masih hafal sebab tiap kali bosan dlm dewan kuliah, seminar, ceramah dll aku akan nyanyi lagu ni dan kalau keterlaluan bosannya aku siap buat gaya labah2 dgn jari! selalunya cik Masmirawati akan jadi mangsa cz ms dia tadika pun nyanyi lagu ni gak. lalala ~

- masa semakin singkat. sepatutnya tiada masa utk bosan lg. aku xkn nyanyi lg lagu ni,Mira. selama waktu yg kita ada brsama-sama sblm waktunya tuk brpisah aku xmo nyanyi lagu ni. kalo aku nyanyi juga maknanya aku tengah b0san! mana boleh! .... aku rasa kalo bosan2 kt kampung nanti pun aku xmo nyanyi lagu ni smp habis dgn gaya labah2 skli, mst aku nangis nti igt kt ko. . T_T

------------------------------------------------

- sebenarnya aku seorang yg mudah give-up! hoho lansung x sama dgn si labah2 itu. adehhh. sgt tidak bagus. malas mo fikir.

bye~




aku taip, bukan bercakap-

Wednesday, 21 December 2011

r u crying?

sorang kawan ku tanya:
1. x bengkak pun mata??
- weeee... maksud dia kalo break kena nangis sungguh2? kalo x nangis mknanya x cinta la 2. haha.

ramai kawan ku tanya:
2.kenapa sebenarnya?
- emm. xleh cakap kot. ^^,

lagi ramai kawan ku tanya:
2. ko 0K??
- aku nmpk mcm x 0k ke? [ ke sj2 buat2 0k] lebih kurang cmtu la dorang rs.

paling ramai yg kata:
3. lek la.. Sabar. Ada hikmah kan.
- iya. tenang sak la. tiada yg mustahil utk semua kemungkinan.

aku tertarik dgn soalan 1.
adakah? nangis bha juga aku. gilak kali kalo x nangis memang batu la aku 2! tapi perlukah menangis yg memang menangis?? sungguh2 gila menangis? tenang sak la. aku bukan budak yg cengeng berabis.

memang aku perlu nangis, tapi selalu fikir::
1. orang yg buat aku nangis 2 tau ka?
2. kalo mak bapak aku tau aku nangis utk hal yg tdk brguna apa perasaan dorang?
3. kalo nangis boleh ubah semuanya, bolehkah?
4. macam bodoh. ah. [sangat]

- lawan hati la. fikir siapa lagi penting. sikit2 mo nangis, sikit2 nangis. nangis sak, nangis lagi.ntah smpai bila mo nangis. bodoh!! maaflah. aku benci betul tengok orang yg suka nangis. sebab aku tidak! - tapi aku tau, bukan smua org yg nangis itu lemah. org nangis utk legakan perasaan dan bina kekuatan. 0k. fine. [nampak aku ego x?? hihi]

myb cara aku treat jiwa berbeza dgn orang lain. kadang2 kita x pyh ada kaunselor. no need! aku x pernah percaya guru kaunselingku di sekolah kalo pasal jiwa dan perasaan. teori dan praktikal. aku cuma mau orang dengar bukan selesaikan. sbb 2 aku lebih percaya diri.

sebab:: nekad hanya ada dlm tangan kita. orang lain cuma boleh jd pembuka ruang. mungkin kita boleh tertarik dan percaya dengannya, tapi jika kita x sanggup hadapi dan bertindak, kita tiada apa2. kita cuma begitu. masih dengan keputusan yg sama. masih dengan rasa kecewa. masih dgn dilema yg setara. masih!

::semua tentang cinta::

jika berani jatuh cinta,
sedialah untuk jatuh,
atau anda hanya akn jatuh
dlm kejatuhan yg menjatuhkan!


[ kahkah!! mksdnya jatuh sia2 bhaa ah..sj kc main ayat.]

-jika ada yg rs entry ni sgt EGO, do i care?? yeah! i'm eg0is 4 this! all about DIGNITY!-


aku taip, bukan bercakap-

Tuesday, 20 December 2011

puii!!!

..... dan aku janji sama jiwa, tiada apa2 jika aku putus cinta dgn kekasihku. Asalkan Keluarga dan kawan2 ku setia ada. Jatuh cinta kan bisa di mana2 saja, sekalipun di lorong2 yg sempit. Menangis itu pasti. Aku bukan batu, namun masa depan itu masih panjang asalkan Allah izinkan umur itu berterusan. Hanya terus ke depan, pasti ada yg menanti dgn hati yg lebih rapi. Siapa boleh kata apa2? Itu hak-Nya. Semua Dia yg punya. Aku Cuma usaha ..

SEKUAT mana kita SETIA...
SEHEBAT mana kita MERANCANG...
SELAMA mana kita MENUNGGU...
SEKERAS mana kita BERSABAR...
SEJUJUR mana kita SALING MENERIMA
...Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama...Kita Tetap Tidak Akan Bersama ...
...walau sehabis nafas kita menafikan cinta, jika ALLAH kata itu kita yg punya.. maka kitalah.
...Tiada Yg Kebetulan Melainkan Semuanya Telah Dirancang...
...Dan Sebaik-Baik Yang Merancang Itu Adalah Allah s.w.t...

ku bilang: aku sudah besar kan? kan? boleh sudah buat keputusan kan??
keluarga ku bilang: iya la.. kerja dulu. banyak lg yg perlu difikirkn


maaflah. aku buat keputusan nekad yg mungkin/memang mengubah 100% pelan induk. aku rela pentingkan keluarga ku lebih daripada apa pun.

* lelaki yg pernah ku miliki, terima kasih utk segalanya, suka atau duka. tidak adil [walaupun patut] utk aku mencaci mu sbb kau pernah mnjdi lelaki ku. maaf utk semua kesalahanku. - kalau kita terus brsama blm tentu kita bahagia.[ sedih juga ]

tp yg penting skrg BUKAN SALAH AKU!!! wuhuu! cakap guna bukti bukan hati. i got de pr0of yeah! [yakin]. yakin la, kalo aku mau aku blh publish tp utk apa. dgn aku2 skli malu. - walopn aku x trlibat. sial. semua org syak soal kecurangan. ... curang, bg aku bkn 1 mslh besar. kapel pun..belum kawen kan. tapi... ya laa.. mmg aku xboleh g0 on sudah cz situasi tersebut amat keterlaluan dr jangkaan...tidak pernah terlintas! - akhirnya, Alhamdulillah ... aku harus bersyukur krn semua ini terjadi.

kahkahkah!!! puiii! >.< ~ tension~


* wei, kalau aku xdpt jd askar , dpt laki askar pun jadilah. nah, single! ada peluang sudah aku!! yeah!! haha [ mmg ayat tension ]


aku taip, bukan bercakap-

Sunday, 18 December 2011

1. aku selalu mimpi mo dating dgn orang lain, tp bila sdh brjalan2 ku lihat tanganku sedang dipimpin oleh org lain. muka mereka jelas. .. ?

2. aku selalu mimpi berjalan2 dgn kwn2, dan nampak seseorang. tapi dia brjalan dgn org lain dan tidak pedulikan ku. .. ?

3. aku pernah brmimpi brjln2 dgn seseorang, akhirnya aku dipimpin olh org lain yg tidak jelas mukanya. .. ?

4. aku brmimpi bernikah dgn seseorang tetapi malam pertama aku trlupa yg aku dah kawen dan aku tidur dibilik bujangku. .. ?


- akhirnya, separuh jawapan daripada mimpi itu sudah diberi. aku ralat. gembira. tiada perasaan kadang2. hoho. lambat. tp tiada istiah terlewat. siapa tahu apa yg ada di depan sana??


aku taip, bukan bercakap-

Monday, 5 December 2011

0mbak rindu?! WTF!!

-KHAS UTK BAYU-


grrr.... teda.. teda ombak rindu. you tube kan ada. cd pirate rm5 sak kot. jgn sibuk2 gatal p kL stkt mo p tgk ombak rindu. sudah baca novel tau la memang apa dia pny ending.

skrg ialah 0mbak Tesis!! owh bukan. lebih tepat ONGBAK Tesis. ongbak kn ttg perjuangan. gilak! aku cuma ada 4 hari utk siapkan 2 bab, lbh kurang 80 page high-target! walawehh!!! minta semangat!! rs mo duduk kt tingkap sambil hayun2 kaki cari idea. erkkkk tingkat 9 kot rumah aku ni. maunya pitam!

0k. tiap jm12 malam, pakai suar jeans. kc smarties sikit. dressup mcm mo p tgk wayang kt time square kL.

ro0mate :: both! nk g mane?? [muka heran gilak]
aku :: g buat tesis la. [sambil tarik kerusi dan duduk ngadap letop] kahkah!!

kemas2 meja, taburkan buku. buka word. head-banging 2,3 buah lagu dl. kc panas speed. grrrr...
cara amik mo0d kena lain byk. mst dressing mcm nk g brfoya-foya. tp xleh kuar cz kja byk x siap. s0, dgn brpakaian sebegitu rupa dapatlah kiranya mengingatkan diri "aku mo jln2 ni, tp mst siapkan dl kja2 ni smua"... wakakaka!




okay. kembali mecari idea. sekian.




aku taip, bukan bercakap-

Tuesday, 29 November 2011

"NEW" [???]

AMARAN:: ini bukan entry lucah!!!

masuk kedai wafer. ada bungkusan kotak2 kaler hitam. cover pict aku xbrpa ingat doe. tp yg pasti dia tulis NEW! .. kotak2 2 kt dpn kaunter, ala tmpt coklat2, gula2 mcm kt kaunter2 biasa juga la kan. aku siap pegang lg kotak 2. aku fikir 1 sj, itu adalah coklat! sumpah aku mmg fikir, cakap n fokus itu adalah coklat! coklat perisa baru n baru smpai d pasaran!


aku:: ui, cb tgk ni.. coklat baru kan??
kwn:: ha?? both!! [muka kencang]
aku:: hu? [sambil pegang n goncang2 kotak 2]
kwn:: kau tau ke itu ape?? [pastu ckp kt akak kaunter]--> kak, dia kate itu coklat!

akak kaunter tersengih-sengih. aku letak la balik tp masih renung kotak 2.. loading...pastuuu?? wakakaka!!

weiiii itu KONDOM la!!!

kuar, rupanya aku x puas hati.

aku:: knp kondom salu ada perisa?? stoberi la.. oren la.. emm??
kwn:: ko rasa knp?
aku:: ntah..? bukan boleh makan pun?!

erkk...?? makan...? kahkah!! time 2 baru sedar. astaga...yeiiii aku lmbt pickup!! walawehhhh

kwn aku dh trsengih-sengih. diam. aku pun diam. xmo peduli 'kotak coklat jenama baru' 2 lagi. lalalala ~

aku taip, bukan bercakap-

1st date

malas bha mau update sudah! c bayu la ni mau2 juga minta cerita. bherrr

Pada suatu hari,
hari sabtu,
sabtu yg memang cuti,
cuti dan aku tdk tahu mahu buat apa,
apa-apa saja la aku cuba buat,
buat ini buat itu,
itulah perkara yg aku buat akhirnya,
akhirnya ke*** brsama kawan!


kahkah!! intro mcm celaka!

iya, cuti kan. buat tesis malas. aku ikut la kawanku p ***. masa 2 waktu petang. dia drive keta sndri suka2 hati la kn gerak p mana pn. smp sana, bilangnya ada sorang lg kawan yg akan lepak brsama. x kesah pn. kawannya itu kawan ku juga bha ms di sekolah. cuma tidak brpa kawan la. ishhh apa bha ini.hoho.

baiklah. dijadikan beza dlm gaya, aku mcm biasa, funky, kai sipar bata, baju kesukaan ku kemeja kotak2, n skinny jeans. kawanku pla.. hey ladies! pastu kawan yg sorg lg sm juga. mau kata dorg seksi boleh la kampung2. kahkah!! [celaka lagi ayat]. 0k. fine. n0 hal la jg dorg jln sm aku dgn dorg seksi, aku pakai tudung. yeah. mmg n0 hAL. mari berjalan-jalan!

oleh krna kwn yg sorang ni[ yg xkawan sgt 2] xtau aku dlm posisi apa skrg, kwn ku ni gtau la :: wooo dia bkal cikgu ni:: then, kwn yg sorg ni gelak.. dan ckp:: patutlah pkai tudung!!:: [bherr! wat de hell! kalo bkn cikgu xprlu kai tudung meh??]: 0k. aku...0k lagi la. well, apa boleh buat. dia sudah ckp bgtu. pastu tb2 dia ckp lg:: jap, aku mau berasap dulu:: berasap?? aku mmg jenis yg lambat pickup sbnrnya kalo istilah2 begitu. angguk sj la. myb dia maksudkan p tandas bha kan. tp soalnya laluan tandas ada btl2 di depan aku, yg dia masuk area tangga 2 kenapa?? smbil loading 'berasap' itu apa, aku pn ikut la p tangga juga.... doiiii!!! merokok rupanya!! biar betik ini budak?? santik bha kau itu knp lek besigup bhaaa...? ms 2 aku trus down. iya, bkn juga aku kolot smp xleh trima gadis2 merokok tp mslhnya itu orang yg aku prnh kenal. yg tb2 jumpa trus2 kc tgk dia pny soSial! pelan2 d0e! baru first date bha kita xkn rushing trus? hoho.

lps 2 kami p men baling2 boling. tp tym 2 aku mmg teda hati jiwa rasa mo have fun sudahhh.. bukan apa bha, mcm terbang semangat ku masa 2 bl nmpk dia merokok. astaga. maknanya aku msh dlm situasi terima kenyataan la. ms men 2, dia smpt g 'berasap' dlm ruang khas. 0k. fine. yg kawanku ni nampak sudah aku mcm xleh g0 on. 0k bha aku. 0k. 0k. tp ya la, ada org kata, aku kalo bengang mmg nyata2 xleh sorok muka. tp, aku xcakap apa2 pn kt bdk 2. tgk sak.

pastu kami p makan. pas mkn dia 'berasap' lagi! 3x sudah. aku diam sak. kawan ku ni sak yg try2 tny. ha, yg ni aku rs dia mcm mau kc hint dgn aku [or myb kpd kwn aku jg] supaya x tegur psl kesosialan dia 2! erkkk... aku rs aku xckp apa? yg pasti aku cuma tny dia hisap rokok apa? dia bilang winston. hee.. saja la bha sbb trlmpau tkjut xtau mau ckp apa. rsnya dia perasan kot aku xda rs nk layan or nk ceta2 dgn dia. soalnya ... teda bha aku ckp apa2. mmg teda. kahkah!! tp gaya dia yg brlagak 2 [ betul] mmg nmpk sgt xmau aku ckp apa2 psl dia. yakin, dia anggap aku bdk skema, nerd or no0b. pelisss .... kalopn aku mmg skema, agak2lah doe! aku tau la jg bnda2 yg sial bgtu cuma x smua aku tau buat. kahkah!! sah! separuh malam kau bikin aku terkebil-kebil dgn situasi itu!aku pesan dgn kwn ni, kalo ajak aku lepak lg jgn kc join itu budak! belagak! kalo stkt kja kau itu teda masa aku mau pandang! astaga... menghina bha aku kn.. sorry.. sorry...panas bha aku.

bha peduli laaa itu.. cuma yg yakinnya kann.... astaga betul pla, sjk aku masuk upsi kan, terskema rupanya aku. wakaka. mksudnya bukan aku baik sgt pn. tp kan bila sdh keluar dr upsi, dan msk dlm kelompok kwn2 lama dorang kata aku mmg berubah! byk bnda yg biasa diluar mcm luar biasa bg aku. [pdhl tg.malim xjuga hutan, 1 jam sak dr kL].

perubahan itu penting!! haha. itu saja. i'm not a girl. not yet a woman. sekian. <3

Wednesday, 21 September 2011

'sedut kuat2 dik'

bikin malu kalo org kampung, tp x pndai makan siput sedut! tapi mmg aku x pndai pn..pndai mkn tp xpndai kc kuarkn siput. dan aku sgt malu. kahkah!!
sapa2 yg nek bas kt Pekeliling, mst tahu kedudukan kedai2 makan kt situ. Jumaat, aku n Fida nk balik Pahang. jm10 am smp kL tp bas g Pahang jm1 pm. lamanya! p mkn dl la. tliur pla tgk siput masak lemak. tp aku tgk sj cz aku tau aku sgt leceh kalo makan siput ni. tp Fida nak amik. amik laaa...

waktu makan Fida dah sroottt...srottt... t0k..t0k.. (ny0nyot siput, pastu ketuk2 kt pinggan kalo siput 2 xnk kuar). errrk..seekor, sebiji, sebinatang? apa yg sesuai utk siput ek?? 0k. aku try. siput 1.. sedut, xnk kuar,buang// siput 2..ketuk2, sedut xnk kuar jg,buang/// siput 3...sedut, xnk kuar, trus fedUp!! tunduk makan nasik! Fida gelak pastu dia try ajar ::: sedut kt bontot siput 2 dl..pastu sedut balik kt kepalanya. ::: hoyeah!! dapat! bangga siutt... tp x smua siput aku dapat. maklum. tarikan nafas tidak dalam.

dah habis makan nasik. tinggal ratah siput pla. akak kedai datang kutip pinggan.

Fida:: akak, siput ni ada masalah la.. xnk kuar.
Akak:: mmg siput ni dik, dh potong pendek pn degil jg.
Fida:: (sambil muncung kt aku).. dia ni xtau makan kak.
Akak:: (dekat kt tlinga aku) adik kena bljr sedut kuat2...
aku :: (trkebil-kebil)... erk..
Akak:: (tujukan kt sapa ntah).. xpe, kalo xdpt gak, nti akak tlg sedutkan.
Fida&aku:: haa? hehehe... (blurr... kmi mcm sdg pesongkan mksud bunyi ayat 2..)


mkn siput sedut msk lemak mmg sdp. tp bljr la tuk sedut kuat2. kahkah!! 0k. fine.bye!

Tuesday, 2 August 2011

'the sweet pelempang'

aku dpt gula2! ini tuk yg kedua kalinya. bdk india yg bg. girl. tgktn 2F. motifnya? sempena hari kelahiran masing2. aku gembira. dlm ms yg sm rs sgt brsalah. haha. knp? aku pernah lempang bdk 2 guna buku! 1 bulan yg lalu. haishhhh...sapa suh asik mbebel tym aku ngajar. ha amik kau!!! buku terbang kt leher. sibek la lps 2 aku p usap leher dia blk n tny.. 'sakit x?,- mrh cikgu ke?' aku tgk dia mcm nk nangis tp rsnya dia nk nangis bkn sakit tp sbb aku p pujuk dia kot. wakaka.. yakin! agak2lah bdk2 2F mn prnh kna syg2, kna balun guna rotan ada la! ( bkn aku, cikgu2 senior daaa)..haha mcm apa sj cikgu p pujuk murid ishh!!! tp x slh pn kn? xsgka pla tym bestday dia dtg p bg gula2.. aku sdh makan 1 biji. tgl 1 lg. ltk dlm beg pensel. sedap. mst pelempang itu tdk sedap. ^^, - pesan tuk diri sndri ~ cikgu xkn lempang lg. iya, cikgu sdh jd penyabar skrg.. konon!

Saturday, 30 July 2011

bukan! ishh! apa?? biarlah~

sem dpn kita akn jd senior! sem 8!! sem akhir! haha. xsgka kita sdh smpai di penghujung waktu. j0m kita imbas bbrpa hal smasa kita ditemukan sebagai rakan sekuliah yg tetap.
kamu msh igt ka ms kita sem 1...3 thn yg lalu?? kita ramai2 asik salah faham tentang makna kata mengikut bahasa negeri masing2!!maklum la kelas kita yg 40 org 2 majoritinya Kelantan, Sabah 6, Melaka 4, Sarawak 3, Pahang 1, Kedah 1, Johor 1, Perlis 1,Perak 1. ~ N9,Penang,Ganu xda wakil ~ masing2 masih kelat ketat dan padat lorat kenegeriannya. haha! masing2 brckp dlm bhsa masing2 tp dlm masa yg sama saling terkebil2. tp yg bagusnya bila xfhm mmg brtnya trus la kn. tp yg ku ceta ni adlh hal yg paling aku ingat. sgt ingat.

*** gula2/coklat.
mmg standardnya gula2 adlh gula2..kn? tp sblh klate kata itu coklat. hbs 2 kalo coklat nk pgil apa?? tp Mira (kalo x slp mmg dia) ckp dorg pgil coklat ikut nm coklat 2. cthnya cadbury, dll. kita p kls mmg suka bw gula2_coklat kn, so sp ada gula2 mmg salu bg2 kt kwn2 yg duk sblh. 1 hr, Dayah pegang gula2, pastu sorg kwn klate (x igt siapa) minta la kt dia .- ada coklat x?-, Dayah: xda.~ kwn 2pn diam myb dia igt Dayah kedekut kot. bl sembang blk Dayah pn tepuk dahi~laaaa mn aku tau coklat 2 gula2??~ wakaka... pastu ada bdk minta gula2 kt aku, aku pn ckp..~ wei ini gula2 bkn coklat! kalo kita msk mahkamah pn ko mmg kalah. mmg ini gula2!!.~ haha..tp bermula dr itu kami cuba bersikap terbuka. 0k, kalo bdk2 klate ckp coklat maknanya itu adlh gula2. faham sudah.

*** Kuih Raya
ms sem 1_2008 hr ry bln 9 kot.. lps ry kita bw kuih dr tmpat masing2. ms 2 aku tgh mkn kuih semperit_samprit ntah apa2la xtau eja cmna. tp kurang pasti samprit dr ngri mn. yg pasti smbil mkn aku trkebil2 cz Kecik dr johor n zimah dr perlis dok debat psl kuih 2. ~ ei ini bukan samprit, kuih 2 panjang la. ~ eh apa pla? samprit kitaorg cmni.. ~ bukan ~ ye ~ apsal lain? blaa blaaa.... pastu gelak ramai2, yela dh namanya lain negeri, acuan pn x sma. nk bt cmna. 0k, skli lg kita terima samprit johor n perlis mmg beza.

*** Bha
ha! yg ni mmg trademark Sabahan la kn. kalo org smnjung tiru mmg bidak jdnya. haha. salu letak word 'bha' d tmpt yg slh. smua ayat la mau d kc bha d hjgnya.smpai aku prnh ckp kt sorg bdk ~ ish, ko ckp dlm bhsa ko ja xblh ka? kalo ko ckp sabah tmbah aku xfhm.~ Bha bg Sabahan blh jd 'ya_ok'.. blh jg sbg penegasan ayat. or apa2 sj mengikut konteks ayat. tp bdk klate kata bha_bah 2 banjir! haha Klate lg!! (ini c Bayu yg salu try kecek Sabah nim!)tp kalo area Borneo jgn pertikai sgt la cz mmg kami byk kaum, bhsa sah2 byk beza. yg heran knp ngri2 d area smnjung ni pn saling beza bhsa? tp kmi yg Sabahan ni cuba jg kc dorg fhm n terima word 2.


semakin lama kita semua mula guna bahasa ikut situasi. kalo dlm kls lantaklah yg klate kecek
klate yg sabah ckp sabah, yg utara apa lg. xda dah bising2. faham jawab xfaham tny. smp 1 saat kita akn rndukan sgt2 saat2 kita mula btemu dl. saat2 kita jd freshie, bdk sem 1, bdk xtau apa2, semua skema. haha. aku sayang kamu semua! jumpa sem 8, bln 9 akan dtg, thn akhir kita sbg 1 kelas di UPSI! ^^,

Tuesday, 19 July 2011

sayang2 ku!

ada ms 1 bln lbh sikit lg nk hbskn waktu praktikal. mcm xmau sdh kira hari cz lps ry xkn blk kt sklh 2 lg. aku syg sdh dgn bdk2nya. aku mls mau ingat nama dorg maka smuanya ku panggil 'sayang'.. x slh kot. haha. hari2 sebut syg skurang2nya xla asik ngamuk kn. dan nmpknya panggilan trsbt brkesan bl bdk2 degil dah blh slow..hari ni ada bbrpa perkara yg mengusik hati ku.

1. msk kls subjek ***... dlm ramai2 bdk2 ni br perasan mn sorg? dorg ckp dia ponteng. em? owhh 0k.benda biasa bg sklh 2, tp yg trkjutnya dorg ckp dorg x kwn dgn bdk 2 sbnrnya cz dia kaki belit. bdk 2 sorg2 je. adui..aku tau bha apa rasanya bl brkwan dgn kaki belit. sdh prnh kena. 0k hak dorg kalo x mau kwn tp trfkr, blh ke hidup dlm kls dgn jiwa yg ria kalo smuanya d buat sorg2?? skolah bhaaii...bkn gua. mst mau kawan wo! sblm rht aku nmpk bdk 2 nangis smbil jln n pas msk rht nmpk pla dia kt blk kaunseling. aku g tny r kwn2 dia. dorg kata ttg 2la. nk je aku g sembang dgn dia tp ntah la.. mcm mls dh nk amik tau hal bdk2 ni. tp soalnya dia bdk aku jg! haishh...

2. kls relief, ada sorg bdk kecik, dia kecik sbb sakit myb dlm bhsa kasarnya terbantut r.. kwn2nya senang2 je angkat dia g mn2. sgt senang. pastu sorg bdk ni (antr yg plg jht) angkt dia g blkg tuk mkn. dlm jahat bdk ni baik gak. pas mkn, aku suh bdk 2 angkt c kecik ni g basuh tgn kt luar tp dia buat 1 benda yg aku x trfikir dia sanggup buat cz dia dak laki. dak pmpuan pn blm tntu nk buat. dia g basuh tangannya dl, masuk kls blk dgn tgn yg basah n dia lap tgn c kecik td guna tgnnya yg basah 2..pastu tgnnya td dia biarkan je, dia x pn g basuh blk. dia x ksh. tym 2 aku rs..wah! xtau nk ckp apa. myb la kn dia pura2 baik dpn aku, tp paling tidak dia sudah buat bnda 2...aku bangga dgn dia utk itu. sblm aku blah dr sklh ni aku nk bg dia hadiah r. aku suka dia!

3. yg ni pla, haha..bdk2 pmpuan. aku rapat dgn dorg. ada sorg bdk bg aku durian, pastu aku bls r bg rambutan. dorg mkn dlm kls smbil bising mcm org gila smpailah rmbtn 2 kna rampas. aku bengang r sikit, tp dorg dh dtg mnta maaf , its 0k la. nk bt cmna. tp hr ni dorg cri aku, dorg xpuas hati cz dorg rs aku xpuas hati dgn dorg. haha..ni yg aku x puas hati kalo dorg xpcy yg aku xda pn xpuas hati kt dorg. ( apa ni??).. sbb sorg bdk ni ckp smlm dlm bilik guru aku sj2 wat x nmpk dia, n dia mmg nmpk yg aku nmpk dia.. hik3.. ntah la xprasan kot. siap soal siasat aku tym balik sklh td, ni sp cikgu ni? huhu..aku jwb smbil senyum dorg mrh, aku jwb mrh2 kang lg la dorg xpuas hati. tp, plg tdk dorg dh buat aku rs dihargai! betapa aku syg kt dorg..

4. ada 1 kls ni, psl bising dorg mmg terer. aku sumpah seranah pn dorg still kebal. igt aku suka r nk maki2?? smp 1 hr aku skt ht sgt bunyi loceng hbs ms je trus aku blah xnk pdg dorg pn. 1 minggu lps hr 2 mmg aku sebal n kecik hati r dgn dorg. smp bdk2 laki kls 2 yg asik gurau2 dgn aku pn aku wat x fhm je.. 2 hr lps ngamuk aku msk blk dlm kls 2 tp btl2 wat muka watever! mmg aku rs mcm gaban r tym 2.. pedulik la. tp dorg xtau aku mmg syg kt dorg. aku x kisah dorg nakal tp kalo dh smp tahap x hormat dpn aku pn trjerit2 siap gdh laki pmpuan.. ahhh aku hangin la ingat aku malaikat ke xda perasaan? emm apa pn skrg aku dh 0k2 r.. cz bdk2 lakinya try tegur2 aku n minta spy jgn mrh lg.. emm..









aku x mahu kira hari utk pergi tp aku terpaksa potong haribulan yg ada di kalendar setiap hari!

Saturday, 9 July 2011

apa pon x boleh!

BERSIH 2.0..
hik3 br sj slsai smlm dgn bantahan dr PATRIOT N PERKASA..(tp berita n laporan x slsai2 lg!) kata ja bantahan pdhl sm2 pn wat demontrasi haram, (taktik n teknik) myb harus ucapkn tahniah kpd Bersih sbb mrka mulakn dgn baik tp trpksa tunggang-tebalik cz kena sembur.. sasterawan negara A.Samad Said pn ada, yep, dr dl mmg sastera berfungsi dlm pembangkitan semangat bangsa.. bkn karya semata-mata..lgpn kalau semua golongan muda khasnya para mahasiswa dan warga kerja khasnya para guru tidak dikenakan amaran tindakan mst lg penuh k.L 2.. sp ckp org2 krjn smuanya menyokong dgn tulus dasar kepimpinan yg ada? hr2 aku dgr cikgu2 merungut..astaga!!no komen la yg 2 individu pny makian n tafsiran la kn.komen byk2 nti kna bantai pla..xpn ada ejen mn2 phk p banned blog n fb ni..haik!

bkn bha aku x mnt politikus ni..sgt2 mnt cz Bapa ku pn org2 politik jg. semua artikel yg beliau bw blk confirm d bc pny..x miss. Tp 10 thn yg lalu (kalo x slp), gara2 tny 1 soalan beliau warning aku smp skrg. bnda2 yg kita suka mmg kita akn igt kn..

aku igt lg artikel 2 dr pembangkang..tajuknya "99 dalil knp Datuk ** x boleh jd ketua *** " (kementerian di Sabah jg).. lps bc aku tny la 'betulkah dia ni mkn rasuah?'..tny sikit ja pn, bapa diam, tgk aku n tny 'tau dr mn?'.. pastu mulai dr hr 2 semua artikel tlh disorok. esok2nya aku cri blk tp xda pla? huhu...dia cuma ckp 'ko msh kecil, xpyh tau'..ngaa?

study di semenanjung sjk 3 thn yg lalu mmg mcm2 perhimpunan, bantahan, rusuhan. nak2 pla area hostel Upsi kt Hulu Bernam..laluan panas. asal ada kempen mst polis brkwl kt dpn. sjk 3 thn itu jg la bapa akan call sehari/bbrpa hr sblm brlkunya aktiviti trsbt utk warning aku spy jgn ikut/keluar/apa yg brkaitan pd hr kejadian. seingat ku, 1x sj aku trlibat dgn Upsi itupn peace signature banner. yg berhimpun 2 aku x ikut pn. kebetulan dlm kls ada sorg bdk yg hebat brpolitik, jus fllw dia sj la,. tp dlm list Fb rupanya lbh byk publisher pembangkang! haha...sungguh, dr Borneo ke Semenanjung brpa kerat ja kwn2 FB ku yg yakin2 dia skg krjn?
bl aku komen pmbangkang, ada yg kata 'ko kn org kerajaan', bl komen krjn ada yg kata 'ko ni skg pmbgkang ke??'..aduii..persepsi masing2 bha kn.. aku sokong dua2 n bantah dua2!!

alasan bapa xprnh jelas tp mmg aku xprnh bantah bnda 2. tp aku berterima kasih dgn tindakan bapa 10 thn yg lalu n skrg, kalo x myb aku akn jd mahasiswa politik yg ekstrem..cz mulutku ni lancang jg. blaaablaa....sbb 2 kot dia block minatku. so, trpksa tgk smbil telan liur sj la bl kwn2 aktf brdiskusi soal hak n pentadbiran.amik tau tp xleh msk cmpur. kesiannnnnnnnnn.. *rupanya aku ni ank yg menurut perintah. haha!

apa2pn terserah pd undian msg2 la..ada part trntu aku sokong BERSIH, pembangkang n apa2 sj sbb ada betulnya bnda yg mrka perjuangkan. tp..haha fkr2 sendiri la mn yg rasional kn drpd kita jerit2 maki org lain..mmg byk 'penipuan' yg kita sedia tahu / xprnh tahu..tp awas pd dr sndri sj ..lgpn dr 1 sudut 'mereka berkuasa kita bkn siapa2'.. ^^, - walau ms dpn negara di tgn anak muda tp apa dayanya kalau semua sudah dirancang dgn brgaya? kita fkr ms dpn ngra tp ms dpn kita pla yg sia2..mati dlm perhimpunan adakah syahid? ya,syahid kalo niat betul n org yg mati 2 tau apa yg dia perjuangkan. itu sj. kalo x?? emm..sia2 itu pasti!

*xsngja 'ter'tukar background kuning n 'ter'beli kasut sukan kuning smlm..haha..(rsnya teda makna. iya kah?)

Friday, 17 June 2011

kasih yg x terungkap

-- yg garang salunya bapa, yg salu balun anak pn bapa, yg ganas2 sumalah bapa..sbb 2 anak salu nk dkt dgn Mama, itu ini mama, minta apa2 suh mma yg ckp kt bapa.haha..tp sbnrnya byk bnd yg kita x fkr disebalik 'keterukan' seorang bapa.. (erkk aku ceta melalui hubungan aku dan bapa ku la..bapa org lain mn aku tau??)

1- Telefon
~ hampir semua (walupn x smua) anak2 akn lbh byk,lbh lama,lbh kerap&lbh gembira bila brckp dgn mama kt fon..dgn bapa kurang sikit, tny khabar,minta duit,dan ckp bnda2 yg penting2 sj.. tp aku x sdr sbnrnya cukup tny khbrnya, beliau sdh rs dihargai. kalo x call lebih dr 1 mgu dia sndri yg akan call aku pastu bapa sndri yg akn tny 'mau bckp dgn mama?' dan serahkn fon. sbb 2 kdg2 rs ada gate. .. yg pasti bapa cuma mahu tahu yg aku sihat,sdh makan, duit msh ada,study ok.dia x ckp pn psl rindu tp dia akn tny bila balik kg? bila cuti? tp xpla cakap sndri yg dia nk aku blk jauh skli nk gtau rindu... pastu kalo aku atau Kakak yg lain kuar jln2 lebih dr jam12 tghri mst dia call tny ada d mn, bl blk? Tp ms kami kuar wat xtau pla? Ego?

2- Sakit
kalau demam, mmg bapa jrg msk bilik, nk g rasa dahi pns ke x? mimpi kali..walupn kdg2 dia nmpk mcm buat2 x dgr tp 1 saat dia akn tny 'mau p hospital'?..sbb dia xtau apa yg aku rasa sbb 2 dia cuma mampu tny.kalo kt rumah ms 2 keta xda, dia akn usaha call jiran,sedara @ dll utk bw p hosp, dan plg nmpk dia amik brt bila dia pn ikut sama p hosp.... prihatin?



3- cinta
cinta2 mmg bapa x peduli sgt. tp bila sdh msk 18thn, semua bnda bapa nk amik tahu.tny kwn dgn siapa, org mn, skolah mn,.. mula2 gtau semua2 2 mmg cinta terhalang betul laa...'jgn lah kwn dgn bdk 2'..wahh ayat mmg xleh trma r ms 2..tp wat2 rilex sj la, besalah org tua mmg xkn pcy slgi pakwe 2 x dtg jmp dia sndri. tp myb btl anak bl dh 18thn jgn trllu dihalang, boleh bebas tp dgn pantauan barulah garisan yg dibagi x dilangkaui. kantoi 1 hri pakwe ni call kt rmh, ajak dating.mama yg jwb dan kebetulan bapa tgh sarapan. alamakk...nk kuar boleh je tp mslhnya ms 2 cuti skolah duit poket mmg xda baki dh.. dgn sejuta perasaan( xtau nk cmna nk terangkn prsn ms 2) aku p minta duit tambang bas dgn bapa. mula2 mmg mcm xnk bg kuar tp dia mcm kesian tgk aku trkebil2 x mau lari n dia pn bagi rm10 sdgkn aku cuma minta rm5! alasannya nti mo mkn apa kalo rm5 2 cuma buat tambang ulang-alik? dgn pesanan jgn blk lmbt,jaga diri, aku pn kuar dr rumah dgn hati yg berbunga2 & terharu. nahhh....saat2 itu aku sgt ingat smpai skrg. salu trfkr knp bapa bg peluang kuar dating siap bg duit lg kalo x bkn krna syg?? tp dia xckp pn dia syg kn dan risaukn aku?? Aneh..


4- Study
bapa mmg garang ,skrg ja kurang2 sikit..dia tahu jk sekolah senaraikn 10 org bdk pompuan yg nakal mst aku termasuk dlm carta...tp dia xksh sbb aku xprnh bw blk surat amaran, (kalo ada pn amaran x brtulis kot).rajin dtg skolah wlupn x bljr btl2,sbb tiap kali exam aku xprnh out dr top 10. prnh ms tgktn 4&5 dpt no.1,2,3..pergghh dia pny senyum bkn main lg..hbs Spm aku dibg kebebasan utk pilih apa, nk study kt mn..mula2 mau masuk tentera dia bg, tp mcm x besh pla lastnya pilih msk tg.6,ms 2 rs dlm byk2 sibling aku la yg plg byk mkn harta bapa..haha! kuat bodek duit blnja.tp yg bapa hrp ms 2 aku dpt msk U..itu sj yg aku usahakan dan smpailah saat aku dpt tawaran msk IPTA dia xda nk kata apa2.. tp aku tahu dia puas hati! dia bangga! tp sikit pn dia x ckp semua 2 dpn fmly tp dia p ceta pla kt sedara-mara.. gembira?


5- Keyakinan
Semua bapa pn x kira anaknya lelaki/pmpuan asalkan dia seorang bapa, tetap akan risau. tp ank prmpuan/lelaki kedua-duanya perlu diberi kepercayaan ttg berdikari dan dilepaskan mlht dunia luar. umur 20thn, aku dtrma msk ke IPTA di Perak... jauh 2 nk nyeberang Laut Cina Selatan, dah 2 pla fly dr Borneo sorg2 kt KLIA nti baru ada senior dtg jemput. mama bapa n fmly risau sgt ms htr kt KKIA, aku yg nk fly nil g la takut! tp bl igt muka mama bapa yg sgt yakin, dorg tau aku berani, aku mst slmt smpai tp sblm check-in berbakul2 pesanan suh call kalo dh smpai.. dorg yakin sbb 2 aku pn yakin jg. smpai kt KLIA aku call sekali sj tp bapa call ntah brpa kali dr KLIA smp UPSI smpai ku xtau lg nk gtau apa.. risau?
---------------------------------------
byk lg bnda yg kita xtau psl bapa msg2...kita dpt tahu skrg mmg sgt bgs..dan myb ada bnd yg kita tahu hny bila bapa sdh tiada.. ~_~ .. apa2 pn bapa kita lakukan mst ada sbb kn? dia kata 'tidak' bkn maknanya terus tidak.. tgk blk pict bapa, jht2 dia pn hargai sj pengorbanan yg dia buat selama kita hidup smp ke saat ini... ^^,

Wednesday, 15 June 2011

ninja high school!!



baru 3 minggu praktikal malar sdh ku tekanan emosi... sbb bdk2nya bha aduii kin basah baju kalo ngajar tau..bisingnya sana, malas sama, degilnya lg, campur semua biadapnya naaa patut la byk cikgu2 kuar news sbb fight dgn pljr! dan patutlah jg cikgu mncapai rangking teratas sbg pesakit mental! (palis3!!!)...

dl2 bkn men lg xmau di ngri yg ni sbb kwn2 dr ngri ni sndri ckp bdk2 sni sgt nakal, sklinya tmpt ni la yg aku dpt! haha! dan terbukti! lg sandi bl 1st tym aku tgk sekumpulan pljr pmpuan muslim panjat pagar skolah sbb lari dr prjumpaan K0Kum..tbeliakkkk mata aku!

salu ku marah2 dlm kelas..kalo sora slow jgn mimpi la mau msk kls. tp budak2 2 tahu sdh dr awal aku x garang, kalo ngamuk pn kejap ja dorg takut pastu bising blk. tahan2 jg ku ni sbb MAMA bha pesan..'ajar budak2 2 jgn dikasi marah2, ajar bagus2.'..iya aku ajar sdh 2 bgs2 tp gaban btl ni dorg jd trpksa ku ingkar arahan mama hihi...

sekali smlm aku call mama repot semua benda ni beliau ckp pla 'marah la bha sj tp jgn tlmpau, kasi marah sikit2 sj kalo dorg jajal spy dorg takut'.... bheee marah sikit2?? boleh ka 2 mrh sikit2?? jdnya di dlm kls pn kalo rs2 mau mrh trus pura2 senyum ni..hari 2 aku cekak kolar n heret bdk elaki g depan tp lps 2 ku betulkan balik bajunya smbil mebebel. ada skli 2 aku baling beg pensel tp lps 2 p bkawan dgn bdk 2 n tepuk2 lehernya. kiranya biar dia x rs yg aku trllu mrh, kiranya kami msh blh kawan lg.. bagus!lps 2 dorg mkin x tkt sbb tym mau kuar kls siap minta no.hp n fb lg! hahadoiiiiiiiiiii ~ (tp aku beshfren dgn menengah bwh)..huahua

nah dgn itu aku ckp sm mama aku mau tukar formasi. kalo sblm ni aku call dorg 3x seminggu (selalunya) lps ni aku akan call mama hari2! alasannya begini: tiap kali aku mau marah aku mesti buka ingatan utk mama, sbb beliau yg suh jgn mrh2 kn...jd dgn mengingati beliau mst marahku akan kurang atau mnjdi semakin jarang utk marah! haha! boleh kali ahh... ^^,

Tuesday, 14 June 2011

saat2 menyebalkan

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
betapa ku perlu utk menceritakan apa shja yg ku ada kpd sesiapa yg ku rasa ia boleh tau apa yg ku rasakan! tp mungkin tiada... trllu bosan, lelah dan sesak apb sntsa menjadi peranti. tolong la.. aku cuba utk tidak jaga hati sesiapa. aku rs x mampu tp masih mbiarkan semuanya berlaku.

+_)(**&^%$#@!!I)(&%JL>:U$_@$%$^&**(

bukan semua kegembiraan yg org pamerkan adlh kenyataan. tp bkn slh org lain jk mrka tdk memahaminya. ya, ku salahkan diriku sendiri. saat2 trtntu semuanya semakin tdk stabil. perlukan seseorang...perlukan seseorang. seorang sj sudah cukup. tp aku tdk lg spt dl. semakin mengabaikan org2 yg harus ada. ku rasakn mereka tiada walaupun nyata mereka sentiasa ada, mahu ada dan menanti utk ada, utk ku.tp aku x brsedia. tiada. biarkan sj tiada. tiada siapa2 yg mengganggu. egonya.

)()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()(
tp bolehkah diam mengubat segalanya. berat.sgt berat. sedikit perasaan jauhhhh di sudut hati ingin mati saja. xmahu teruskan hidup. tp itulah perasaan yg paling bodoh yg pernah aku fikirkan! jauhkan! itu bukan aku!

%&*^%$$%&*&^%$%^^&**^%$^^&*&^%%$^&&^
aku sakit. sakit dgn apa yg ku rasa. sakit dgn apa yg ku ada. sakit dgn apa yg ku x mampu kata.sentap, tekanan, meradang dan memaki mungkin adlh akibat keegoan yg tidak mahu mengatakannya kpd siapa2.itu sj yg ku rasa dan segalanya terluah melalui cara yg kesat dan berat. absurdnya jiwa di saat2 begini. semua perkara yg berlaku mesti ada alasan tp x bolehkah kalau kata tiada? x bolehkah sekadar suka hati sj? bosan apb harus mbri penjelasan.



sbb aku xmau peduli apa yg sdg ku katakan!!!

Wednesday, 1 June 2011

dengan semuanya

bukan smua bnd harus kita lupakan. yakin. mmg betul pn. kalau x betul xpa, lain juga cara jalan fikiran kan? ingin berhenti, tapi xterdaya lakukannya.kadang2 bergaduh dengan hati.. 'kenapa masih begini?' sengaja. sebenarnya ada cara tapi sukar. ya, sukar kalau yakin begitu.


tunggu saat2 penyesalan. semua orang pernah merasakannya. sedikit kesal apbila menyesal untuk perkara yg x perlu disesalkan.sebenarnya mmg menyesal sedikit. tp bolehkah undur semula? undur x kn tp betulkan semula mungkin ya. macam sj mudah.konon! kalau masih dlm dimensi yg sama mungkin tunggu tamat tempoh sj la. ya, itu gelungan masa. hati apa katanya? padan muka!


soal penghargaan .bila kehilangan baru rasa bersalah.baru rasa semuanya mahal. ingat semula apa yg pernah dilakukan.ingat semua kebaikan. ingin semula semua perhatian. sikit pun xda terlepas.penat.cukup2lah.semuanya hanya suatu yg pernah.tp yg masih termiliki itu yg harus diawasi. sekali lagi......

dasar pemilihan. jika semudah cadangan mungkin sekelip mata semua orang akan bahagia. bahagia dgn pilihan masing2 tanpa sebarang keraguan.tanpa sebarang bantahan.kalaupun dibenarkan untuk tunjuk mana yang kita inginkan x semestinya itu yg terbaik. x semestinya semua orang akan gembira. mungkin betul relakan sj lepaskan apa yg kita mahu jika itu mampu membuat orang2 yg sayangi kita gembira. hati kita hanya 1 . tapi yg 1 itulah harus jaga banyak hati lg. dan hati mereka lebih penting. ya! keluarga. mereka sj.


banyak perkara yg x patut diketahui, orang bagi tahu. x perlu. biar x tahu apa2. daripada tahu tp bikin pusing2 jiwa.bosan bila asyik dicari utk mendengarkan hal yg karut dan remeh sedangkan rekaan baru sudah dimiliki! kiranya aku ni DVD untuk save semua benda? simpan sj sendiri. secara positif mereka inginkan tempat luahan. ikhlas akan ditolong tapi untuk perkara yg sama ntah ke berapa kalinya bodohkah apa?? hingga aku sendri tidak yakin dgn siapa2 dan memaksa diri menyimpan cerita hati kerana tiada siapa dapat menjangkaui. walau nyata kita perlukan org lain utk banyak perkara. tp bukan semua mereka akan faham. maka ceritakan dgn makna berlapis jika orgnya tidak tepat. suka hati sj! siapa kisah? haha

shit! (itu memakikah??)

sejak akhir2 ini asik x puas hati. ntah kenapa. pusing mengkali.wajarnya sgt berat utk memikirkan keseriusan hal org lain. kampang!
cerita ini bukan milik aku seorang! tapi yg berceritanyalah hanya aku seorang!

Monday, 23 May 2011

kamu

entah knp mlm ni 1 rasa aneh merasuk dlm hati... ceta sndri..ceta kawan..ceta mereka ntah siapa2 sj..
semuanya hny krna hati, atau mungkin cinta sndri2 atau sj situasi..
ya Allah...
1 saat berharap semoga semuanya akn selesai dgn baik..
seorang kwn, aku hrp sgt dia dpt kawen!
seorang lg aku harap sgt dorg putus!
dan seorang lg...aku harap sgt tiada keraguan utk pilihan!

semua org ada hak masing2 tp utk mempertahankannya itu yg sgt2 payah!

~falling in luv is very EASY...staying in luv is a CHALLENGE.. letting go is the HARDEST PART.. n moving on is a DAMN SUICIDE...~

...jgn tglkn org yg sayangkan kita hny utk org yg kita ingini..sbb dia akn tglkn kita jg utk org yg dia inginkan...

utk aku sendiri? ya! wajar ayat itu! hati..tolonglahhh... T_T (kdg2 rs ingin koma seminit dan bangun dgn memori yg sudah diformat)

knp harus ada
1. yg aku perlu
2. yg aku mahu
3. yg aku rindu
dgn persepsi dan jiwa yg berbeza. bodoh.ingin kembali kpd diri sendiri kerana yakin aku sudah berubah.hadirnya permintaan 'aku rindukan kau yg dulu'. maaf.aku akan cuba semula.

what the hell!!!!
memaki sj tiada apa2..paling tidak yg sakitnya hny sendiri. kecewa. ingin terajang rusuk orang.mahu tampar diri sendiri. bila resah selalu begini jadinya.tiada mahu beradab.tanpa mahu menjaga hati siapa2.tiada cerita.
aku tidak tahu apa yg aku taip.hanya ikut jari dan rasa.habiskan.tiada soalan susulan.noktah.

Saturday, 21 May 2011

selamat sejahtera cikgu!

cikgu praktikal!

ahh...1st day mmg sgt penat...penat badan, pergerakan, pertuturan, perasaan! sdh berada di sekolah itu br sy tau rupanya sy mndftar msk dlm sekolah yg agak femes dgn bdk2nya nakal,disiplin truk! 2 minggu ni jg sy rs mcm sdg dilatih utk jd warden bdk juvana! xpn ada harapan tuk jd penolong kanan kt skolah henry Gurney! arghhh..2 minggu pnh dgn tekanan, asik memaki dlm hati, 2 minggu sy betul2 cuba berdisiplin sbb dlm bilik gru kalo xda kja sgt2 ngantuk! kalo dlm bilik kuliah ni mmg sah sy letak kepala, aduii tahan ngantuk mcm nk tanggal kpla! xda sdh both, dak both, cik both..yg ada cikgu hayati! haaa...n 2 minggu ni jg kja sy asik relief sbb jadual blm update. so, apalagi! acara memfemeskn diri sec slowly la...check it out~

byk bnda yg buat sy bengang! tandas guru jauh sgt!! cb lah letak sblh bilik guru kn sng?? ni kena naik tangga lalu kelas lg...pastu kantin pn trpksa lalu 3 buah kls tg.4..kalo lalu sorg2 mmg naya la kena piwit.. sudahnya 1st day sy trpksa menahan nk g tnds n xnk g mkn kt kntin..wat de hell!!

[5E'3] dorg tgh exm ppr sastera..pusing2 la kunun tgk dorg pny soalan n jwpn..yg paling sy bengang (sbg org aliran sastera) dibagi 1 petikan pendek suh cari persoalan, ada sorg bdk gurl ni x tau buat!! dia siap tny lg..'cikgu, apa persoalannye ni ek?'.. mcm mau terajang sj bdk ni, sudah tg.5 xkn persoalan pn xtau cari??! slma ni bljr apa? bljr kira pasir?? (ngamuk dlm hati ja). 2,3 hr sy asik fkr bnda 2..tg.5, dl sy nakal n pmls jg tp xda la smp bangang cmtu.bnda sng sgt dpn mata.

[3B] tgh sembang2 boleh pla sorg bdk ckp..'cikgu, cikgu pelat S ek??'.. astagaaaaa ini budak r..how u so dare say like that?? huh! sibek la mmg bnda 2 btl, nk cover pn xda guna..ckp sj la.'ha'a, ye kot'..(pns gak muka), plg x thn sorg lg ckp..'cikgu ni lucu mcm sincan la'..trus rs mau kuar dr kls..n cover2 'owhh..ek? sbnrnya cikgu lebih kpd doleymon'.. (tmbh panas muka)

[2B] ..dorg nakal tp sonok la! xda hal sgt nk bengang! tp dh 1st in pn dorg pny persepsi..'cikgu sporting la'..kalo sy ngjr dorg nti myb mmg dorg x tkt pn..(kalo cgu2 senior tau ni mataii laa!!)

[5E'4] exam moral/p.Islam.. bdk moral mula setengah jam lbh awl..ni pn sm! apakah bangang tg.5 xtau maksud penjawat awam&muflis!! xpsl2 sy jd translater..xkn la peranan parent pn dorg xleh fkr? aktiviti yg merosakkan laut&terumbu krg? rs nk je tendang dorg kuar dr kls pastu biar sy sj yg jwb semua soalan exam 2! hoh... yg p.Islam pla kempunan la nk minta tunjuk ajar jwpn sbb stgah jam pastu sy kuar n tkr cikgu lain. pdn muka korg!..sblm 2 smpt lg sorg bdk tny 'cikgu, knp tudung cikgu x bgerak2, cikgu pakai apa?' (yg bhgian kpla)..hahaha..bnda remeh bgtu pn dorg telitikan jg meh?? aduii bl sy ckp pkai kiwi mkin byk lg solan..bli d mn? cmna nk pkai? itu ini blaa blaaaa......

[3E] exam tp bising, disini la kesilapan bahasa yg pertama sy lakukan..haaaaa trllu geram kn sbb dorg xnk dgr ckp, diam skjp ja. skli sy trsasul 'diam bha kamu ei!'.. dorg terkedu skjp pastu bising blk sbb msg2 tny ckgu ckp bhsa apa 2? ckgu ckp la lg..kami nk bljr bhsa sabah! (kepala hotakkkk la...kalo blh baling meja mmg sy baling sdh)

[2C] kls yg menggelarkn diri mereka sbga bdk juvana! sy msk ja sbk nk gtau
cikgu,sy c botak!
cikgu,sy! sy pla komeng!'..
pastu dgn slmbe dorg ckp, 'cikgu pla mst guru kaunseling 2 kn?'..ha?? ok, lwn blk..cikgu bkn guru kaunseling 2 la, cikgu pengetua!...
dorg gelak n ckp..'ahhh cikgu xleh jd pengetua, cikgu x garang!'...
(hoh??! x garang ya?? emmm..bha ya la...kc sbr2 sj la)

ada skli, PK call tym dlm kls mrh2 konon sy xmsk kls 2F..huh?! begagar trus p msk 0fis sklinya dlm ofis dorg sesama PK pla betaki psl sy pny jadual..aik? pastu dorg bg sy blahh dr ofis dgn hormatnya tnpa marah sepatah pn..haha! 1 jam pastu dpt jadual baru..adooiiii ajar BM tuk kls 2D&2F! F?? ms skolah d Kuala Penyu pn kls smp C ja..kls D pn lm sdh xda..ni pla kls F?? 'F'andai kot? xpa la..terima laaa (tp dgn celupar&negative thingking sy c0p D is danger F is fukcer! wah!

[2F] 1st in..dorg exm p.Islam, B.cina&B.Tamil.. awl2 sy ckp kt bdk india&cina.."kamu jgn tny apa2, cikgu x fhm ok!'.. smbil gelak bdk india ckp'cikgu kena bljr la..lg sng mau tny'..hoh!yg ni la paling bengang jg..haha! meradang jg la sbb dorg ni asik bercakapppppp ja.. mau cubit pn jari blm sanggup lg, skli dtg sorg cikgu ganti -----!! (bunyi libasan rotan)..aduiii bdk gurl tpi pintu duluan kena pastu br boys d blkg..nah! sadap! suka hati sy skjp sbb dorg kena libass tp skjp ja sbb tb2 sy kesian pla..mst sakit kn..na sp suh degil!
-----------------------------------------------------------------------------
stlh 2 minggu, sy putuskn bhw bdk2 di skolah ni mmg perlu belajar dgn libasan rotan. mksdnya xla nti sy asik nk rotan dorg tp skurang2nya rotan itu harus hadir brsma2 cikgu. sbb smua cikgu di sni men kasar, blm PK lg mmg men lempang terajang ja! pastu bdk 2 akn nangis2 cari cikgu yg dia lawan n p minta maaf..nahhh pny la kuat aura PK skolah ni. ngam jd pengetua henry gurney!

1 hal lg yg spesel kt skolah ni, bdk india n cina msg2 fhm bhsa! yg india fhm n blh ckp cina, yg cina pla fhm tp xleh ckp tamil..pastu kalo gaduh dorg akn memaki dlm bhs msg2...aikk...dorg fhm ekk...ok 1 Malaysia la ya..

kdg2 setan bisik2 jg dlm hati, blh ka pindah skolah skrg? blh ka tkr profesion skrg? blh ka itu..blh ka ini...ahhhhh....pa blh buat..takdir sdh sy d sekolah menengah yg ini...myb dlm ms 3 bln ni sy blh jd cikgu disiplin sdh! haaishhh (sibek xda kadet tentera d sklh ni!)

~~~ skrg sy sdh fhm knp golongan guru yg paling ramai sakit mental~~~ kamu fkr senang jd cikgu??!!

Saturday, 7 May 2011

- konon kau sayang Mama! -

..mama sy tiada dlm fb!..

nahh hari Ibu pla hr ni....bhee behambur owh sy tgk wish di homepage fb sy..rs mau ketawa sak (tp mmg ktwa pn) bl tgk ayat2 dorg yg sgt indah dan mempesonakan... tp sy hormat la jg sbb itu mmg luahan hati seorang anak kn... (walopn mama dorg tiada di fb) biarlah..
cuma yg sy geli hati, dorg ni wish bkn main lg di fb tp agak2 ayat2 indah 2 dorg akn ckp btl2 x dpn Mama masing2?? nahh!
bkn senang owhh mau ckp "mama, trma ksh sbb lahirkn adik, pgrbnan mama...blaaa...blaaa....dan blaaaa lg..." (whatever!)...

jujur! brpa kali sy prnh ckp trm ksh sbb lahirkn, jaga, bsrkn, syg sy slma 23 thn ni?? x smp 10x! sy msh igt pertama kalinya sy ckp dgn penuh ketar hati, gagap mulut..berpeluh! ckp yg indah2 dgn mama TIDAK sama ckp dgn kapel...trust it!

sy dpt ckp pn guna alasan " ma, CIKGU cakap kn, mst ckp trma ksh dgn mama....blaaa..blaaa"...pastu barulah terkeluar semua ucapan2 penghargaan 2!
puas hati! rs mcm 1 benda yg sgt berat jatuh dr bahu...indah sgt rasanya dpt ckp trma kasih...kalo korg prnh ckp korg tau la 2 apa rasanya! tp slps umur sy 18thn, tiap kli bestday sy akn ckp sbb waktu 2la yg paling tepat..waktu beliau melahirkan! (fhm sudah ttg pngorbanan)

drpd wish di fb mcm2 ayat kuar, minta restu la apa la..tp ckp dgn mama sikit ja..x sepnjg yg ditulis di status fb apa la guna? lbh kurang sm sj berlagak jd anak yg baik...cehh...
bagus kita ckp semuanya btl2 dgn mama laaa...sumpah! mst mama kita sgt3 gembira..konon beliau relaxx ja ms kita ckp kn, tp dlm hatinya Allah ja yg tahu...

lg 1... xsmua kwn2 sy di fb 2 masih pny mama...dgn mghormati perasaan dorg, sy xnk la wish kt fb..kesian dorg sedih..ms sy tgh taip ni pn, sy nmpk sttus kwn "late mother"... yg 1 lg komen "sy dh xde mom, xtau nk wish kt sape"..sayunya sy rs.. mkin sy mls nk wat sttus tuk mama..lgpn mama sy xda d fb jg? kalo wish jg myb mmg sah la sy minta puji! haha.. jauh mmg jauh tp telefon kn ada? kalo dkt nahh peluk cium trus,..senang bha bnda 2 ni..yg pnting buat dgn mama dl..bkn wish di fb...haha...

try it! say u luv before is too late...
bg yg tiada...ada caranya kn? kirim doa..

(no mom picture! sy mmg xska guna,kuarkan or sebarkn pict parent/fmly dlm mn2 akaun sesawang sy..jk sy buat slh dlm alam siber ni, biar sy yg tanggung sndri,jgn libatkn muka parent..itu prinsip sy...kita x sm kn?)

Friday, 6 May 2011

~ tidak mahu menangis!-

semakin dekat utk praktikal..haha...yg harunya aku xmau bayangkan akn mengajar budak kelas hujung..kelas c,d,e..aku sgt tahu risikonya apa.. ( sbb aku pn dl bdk kls hujung, kls nakal, kls c..) sekolah menengah jo!! ahhhhh

bila tgk diri balik...astaga aku mau jd cikgu ka ni?? wakaka! aku takut! sgt takut walau aku was2 apakah selama ini aku memangnya berani?? (tp kwn2 pandang aku mmg mcm berani gaban)
tp masalahnya disini aku semakin tergugat bila kawan2 lama mendatangkan mesej ...

mesej 1-
kwn: semoga kau brjya mndpatkan pelajar2 yg sama mcm kita dulu...
aku: uii adakah??
kwn: haha..buku brdiri di meja tp kita tidur, cikgu menulis di papan hitam kita cpt2 makan, buku lupa bawa padahal x buat kja rumah...hahaha
aku: kasi doa2 la bha supaya karma 2 x berbalik...lainn jua ehh
kwn: haha..iya bha..ok jg 2..jgn kau trlalu byk main, serius tp jgn garang sgt.

mesej 2:
kwn: kau ajar bdk skolah menengah ka?? naaa habislah kau ni kali...
aku: ahhh kau jgn kasi takut2 ya...
kwn: dulu kau jajal kn... kau ingat dulu2 kita mcm mn?
aku: sudah juga minta maaf sama cikgu...huhu
kwn: haha..bha bagus2 la kau sana...jangan sampai budak buli kau

mesej 3:
kwn: ko praktikal di mana?
aku: melaka...
kwn: haha..weii keciknya ko 2...budak2 mu nanti lg besar tau!
aku: jd mau buat cmna juga? mmg juga kecik dr dl...
kwn: dl kau yg plg malas buat kja rmh kn..ingat ka?
aku: iya..ko ni ishh...
kwn: nanti bdk2 mu bgtu jg,lg teruk kali.pandai2 la kau handle r....hehe

mesej 4:
kwn: ai genk..apa kabar ko?
aku: sihat badan tp sakit emosi
kwn: aikk..knp? bl bha ko praktikal 2? aku dgr2 begitu pla
aku: bha ko jgn cakap banyak sgt r..tumbuk ko nanti!
kwn: haha..ndak bha..jaga diri r..boleh juga 2 ko..chaiyok3!

mungkin mereka turut bangga tapi seolah2 tidak prcy yg aku akn jd cikgu! ( sebab aku sndri jg kdg2 x prcy!)... xda hal.. biasalah kalo c nakal jd skema mmg sadis jdnya.

dgn mesej2 mereka itu, pasti orang lain juga tahu aku dulunya pelajar yg mcm mana...
tapi panasnya kenapa mereka harus takutkan aku dgn kenangan2 lama itu??? motif tepat??
harus berdoa siang malam agar karma itu tiada!!! emm.... Amin...^^

Wednesday, 4 May 2011

...0wh..budak praktikallll...?

1 malam yg sunyi...
tiba2 resah...
buka myUPSI portal
semuanya disitu...
ahh,,,,,,
rasa yg wajar?
sbb menghitung hari tuk berpraktikal
telefon kawan
dia kata dia menangis...
ehh..sedangkan semua belum bermula?
"aku sudah pergi ke sekolah itu"
ceritanya panjang.
dan...
terasa sakit hatiku juga..
berfikir..
astaga...itu dugaan ya?
memang!
persepsi pertama sudah terpahat
pasti kekal sampai mati...
---------------------------------------
"...owh...
kamu praktikal nanti?
cikgu?? wah! bagusnya!"

sy tidak bangga banyak (separuh drpd sikit sj)
sbb mereka tidak tahu...

-- C.I.K.G.U --
"Celik Insan Kerana Guru Unggul"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
mudahkah kiranya??
mereka berkata:
1. ko kuar dr U nanti memang kerja terus laa
2. ko baguslah..jadi cikgu...
3. cikgu senang ja..banyak cuti
4. gaji bulan2 masuk....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tidak berada dalam profesion tersebut memang omongannya indah!!
maka semua harus mudah..tiada satu pun menjadi salah...
ya..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ku khabarkan saja biar jelas walau seinci ukurannya..

1. ingin kaya harta?? bukan cikgu caranya..
- gaji bukan dimakan sendiri, tapi juga utk sekolah dan warganya..tidak percaya? ya..terserah...

2. terjamin kerja
- saingan semakin hebat...siapa lebih pakar menghurai teori sahsiah diri dan persepsi yg tiada di buku..(mungkin?)di depan para pengadili maka dia yang mendapat surat dr kementerian pendidikan secara rasmi.

3. cikgu cuti? jangan bermimpi terlebih hari
-sabtu ada sekolah ganti..balik rumah tanda buku,kertas ujian, dan segala mcm rekod yg meninggi.

4. mudah tugasnya?
- silap jika itu yakinmu! mendidik manusia menjadi manusia adalah satu kerja yg terlalu sukar. jika ilmunya tepat maka pahalanya panjang hingga akhir hayat. tapi salah kiraannya, dosa mu melambung hingga ke tahap entah yg ke berapa kerna menyesatkan manusia2 yg ingin mjadi
manusia.

ahhh..
resahhhhh lagi...
bertanya pada diri.."betulkah ini takdirku?"
terbayang karMa berbalik dr kisah silamku..
aku...cikgu2 ku...

harusnya begini saja...
ya memang harus!
ku yakini bahawa inilah bahagian ku
dan juga kawan2 sejalanku
tugas kami mulia...
mendidik anak milik ibu bapa
yg 'ntah hapa2' mnjdi 'sesiapa'..
tapi cikgu juga bukan sempurna..
maka cikgu juga manusia yg masih berusaha untuk menjadi manusia!
jangan pandang enteng ya!

******** ku stabilkan emosi
sedia fizikal dan rohani
siapa tahu kalau kehadiran kita esok hari memangnya dinanti?
( ya...harap2nya biar begitu!)

tenang....
biar malam terus gelap
tapi masa depan kita pastikan terang!

Tuesday, 3 May 2011

... YA / TIDAK...?

taaraaa...mei..Sy mulai..---

Kali ni sy nk ceta sikit (sikit je la..) psl sesuatu yg diwarisi drpd nenek turun-temurun, or lebih tepat lg yg masyarakat dulukala cipta. Pepatah, peribahasa, petua, pantang larang dan semua yg berkaitan yg dicipta dgn indah dan bersahaja. jika kita berada dlm zaman penciptaan tersebut sglanya akan menjadi norma dan citra yg tergaris lurus tanpa sebarang bantahan.
Apabila memasuki era globalisasi (era kita skrg ni la)..
(pict ni pn dh tunjukkan beza bdk skrg dgn org dl2)
sglanya akan menjadi kajian logika serta pencarian makna dan sebab.. kenapa dorg cipta pantang begini? Knp x blh buat yg itu? Dorg ni ye2 je btl..// kita cuba membandingkan semuanya sbb dahulu ia dicipta mengikut kesesuaian situasi masyarakt, dorg nk ajar anak2 kena ada sentimen2 horror sikit..sah2 la bdk takut..yg skrg ni? Berbeza bkn? Baik… semuanya pasti bersebab dan alasan … segala bentuk penciptaan kata2 pd zaman dahulu adalah suatu undang2 lisan dgn tujuan membentuk peribadi, mengawal pergerakan sosial masyarakat, menjaga keamanan, dan banyakkkkkkk lg la.. (korg x prnh bljr B.m, Sastera, or KOMSAS ke??)… semuanya istimewa dan dicipta dgn realiti yg trdapat di sekeliling supaya penyerapan penciptaan trsbt diterima dgn mudah. Kita skrg ada undang2 bertulis..(itupn dilanggar jg!)

mehh,.. kita tgk ^^,


1-BUAT BAIK BERPADA-PADA, BUAT JAHAT JANGAN SEKALI

-Yg ni mmg msh mnjdi peringatan hga skrg…ajar org spy berhati2 dgn org lain. Sebenarnya buat jahat jangan SESEKALI sbb ikut budak2 skrg (sy sndri pn) kalo dh buat jht jgn sekali maknanya kita kena buat berkali-kali la ek? Huhuhaha!


2-BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT
(mesti ikut undang2, kalo yg buat salah 2 adlh anak/org trdekat kita xblh bersubahat,mst adilinya)
-Yg ini mmg sepenuhnya disalah ertikan! Org2 kita ckp ‘adat’ yg dimaksudkan adlh adat resam, adat kg, adat budaya, adat suku, adat mengadat segala mcm adat la…mrka kata adat itu yg wajib so kalo anak dorg mati pn xpa asalkan adat itu tidak teraib. Makcik,Pakcik.. cuba fkr, kalo btl semua adat 2 dipertahankan & perlu diwarisi knp perlu anak dibiar mati?? Sapa nk teruskan adat 2?? Haha.. u c?

3-JANGAN MENYAPU TENGAH MALAM, NANTI…(lupa knp…hihi)

-kita pn ikutlah.(salunya girls), xnk la nyapu mlm2 kn..takut nti yg Mak pesan 2 trjadi pla..huhu..sbnrnya bkn xblh..OK, org dulu2 kn xda lampu letrik, yg ada pelita (dan sewaktu dgnnya)..mn la terang sgt rumah kn? Dh 2 kalo ko nyapu tgh2 mlm nti kot2 tersapu duit 10sen ke, cincin pusaka nenek ke, geran tanah Bapak ke…xke naya 2??
Jgn la nyapu mlm2 spya x terbuang bnda2 brharga….Yg skrg ni lampu segala lampu dh ada lantak ko la nk nyapu jam 10 mlm – 5 pagi pun…ada mslh??

4-GADIS2 JANGAN DUDUK TEPI TANGGA NANTI XDA ORG MEMINANG

-Opssss..nak kawen!nak kawen! Kahkahkah…duduk je la ikut ko pn..tp tgk kpd tempatnya, kalo mmg ada yg berkenan mmg dia akn minang la kn? Tp..ye la sopan-santun kn perlu…nk duduk tepi tangga, tepi pintu kn x elok org tgk? Nak2 pla pakai kain..emmm..lgpn tangga kn tmpt org pijak2 nti kotor la kain kita… so, sila duduk dilantai di tangga yg paling bawah skli smbil bersimpuh beralaskan surat khabar…haha! Xda la.. nenek kita Cuma nk kita duduk d tmpt yg elok..bersih..
(tp tym tunggu waktu kelas sy salu duk kt tangga dgn genk2! Haha)


5-NYANYI KAT DAPUR BERLAKIKAN ORANG TUA
-Haaa….yg ini sy plg takut! Huhuhaha! Kalo ternyanyi sikit je kt dapur trus berdoa dlm hati jgn la kwen dgn org tua… huahua…tp kalo yg kebetulan 2 apa blh buat kn..dh jodoh nk wat cmna?? Tp alasannya agak bernas jg la.. anak gadis tgh memasak sayur terpekik2 nyanyi lagu celine dion kn parah 2? Elok2 masuk 1 sudu garam termasuk pula 1 balang… lg 1, nk jamin kebersihan..ko pekik2 sebut sleng 0mputih nk ngam dgn tion, keynote & punchline 2 ingat air liur x percik ke?? Haha!

6- MAIN NYOROK2/RAYAU2 MS SENJA NANTI HANTU SOROK
-woowoo..yg ni xleh gak kata x btl..senja2 kn..eii..tau2 la.. tp disamping itu secara rasional, Mak Bapak kita nk ajar kita berdisiplin, kalo senja kn waktu magrib dh nk masuk..kita perlu berada dlm rumah, mandi, siap2 nk maghrib, ngaji, mkn mlm..s0 on la… tp kalo tgh azan kita msh dok jerit2, main sorok2,baling slipar,guling tong dram, xpn rayau2 kt sh0ping mall,keyb0x .. kn x elok kalo org tgk? Mak Bapak juga la yg kena kutuk…. Tp kalo dh parentnya pn ikut skli …haaa xtau la..!

7- DUDUK ATAS BANTAL NANTI BISUL
-hihi…tp budak skrg slamba je kn duduk ats bantal.. ( tp sy x! ^^,) .. yeke bisul?? Hbs 2 kalo mmg x prnh duk ats bantal tp tetap dpt bisul?? Cmna? Emm.. Kalo dh mmg gatal2, asik duduk kt tmpt kotor, xpn mmg dh kuman bisul 2 nk dtg (apa2 sj la yg patut)..xkn nk slhkn bantal jg? ishhh3….
tujuan sbnr adlh utk menghormati bantal sbgai tempat letak kepala..0k misalnya la ko bru lps buang air ke, duduk main pasir ke, whatever laa pastu masuk rumah lepak tgk tV trus duk ats bantal..pastu baki2/ sisa whatever 2 lekat kt bntal..pastu pla ko or Mak,adik,kakak or sapa2 la p baring kt bantal 2..xke kotor??? Xpatut kn bekas bontot ko nk bg kt kepala org…ha! btl?

8- PUCUK PAUH DELIMA BATU
ANAK SEMBILANG DI TAPAK TANGAN…(SALAH!!!!)

-Baik…sembilang…korg tau x sembilang 2 apa?? Ikan yg ada bisa derrr… senang2 hati pla ko nk letak kt tapak tgn?? Nk mamposs apa?? X diketahui sape yg memulakan kesalahan perkataan tersebut…sebenarnya cmni…

PUCUK PAUH DELIMA BATU
“AIR SAMBILAN” DI TAPAK TANGAN
-Tau x air sambilan 2 apa.?? Ini air utk jirus mayat….korg mst prnh dgr pantun ni secara full kn?
PUCUK PAUH DELIMA BATU
AIR SAMBILAN#ANAK SEMBILANG DI TAPAK TANGAN
SUNGGUH JAUH DI NEGERI SATU
HILANG DI MATA DI HATI JANGAN…

Sekali bc sdh menggambarkan tentang seseorang..ok jujurnya sy jg berpendapat bhw pantun ni tuk bf/gf/fmly kita yg merantau, kita hrp dia xberubah hati sbb 2 walau xnmpk kt mata, kt hati mst pahat tepat2…
Baik..makna sbnrnya ialah… pantun ini utk org yg tlh meninggal dunia,
kita kebumikan mmg sah2 la jauh perginya kn? 'NEGERI SATU' itu adlh akhirat..Blh kira ke berapa jauh kilometer? Kita kehilangannya dan org itu x kn kembali lg d dpn mata tetapi di hati kita x kn melupakannya. Kita akn rindukan dia. .. thats y “air sambilan” NOT “anak sembilang”….

ok...Sy sudahi..~~
Adehhh penat r nk korek benda2 lama ni…beshh tp sukar sikit kalo x minat. Special la org Melayu dl2 kn? (walopn sy Bumiputra, tp cabang Melayu jg).. penuh dgn isi.. kalo nk ceta psl Kehebatan bangsa Melayu pla mau 18 page pn x siap ni nk publish..haha… Baiklah, sila berbangga dgn bangsa yg anda miliki! Hureyy! ( xkira la apa pn bangsa korg)… sbb semua bangsa ada lambang kemegahan tersendiri..tgl kita nak tahu, jaga n warisi... Selamat!

Friday, 29 April 2011

!! celakanya perasaan ini !!

Every step I take
Every move I make
Every single day
Every time I pray
I’ll missing u..

Xxx PROLOG xxX
// cinta.. skripnya sukar utk kita reka sbb yg berbicara adalah mata,rasa dan jiwa.. lihat dgn mata, cuba utk dirasa dan resapkan ke jiwa. siapa yg mahu patah hati? byk bnda kita boleh patahkan tp tolong jgn hati! tp jika ianya terjadi perlu lagikah disesali? kdg2 kita sebal dgn skrip cinta yg dimiliki tp sedaya-upaya utk tidak menyesalinya krna endingnya nti kita cuba nekadkan yg terbaik utk semua situasi.

bicara ttg perasaan selalunya menjurus kpd cinta...wah! ini kali psl love story?? sy selalu ego utk membicarakan soal ini sehingga mereka2 yg trlibat tahu setiap kali sy akn tkr topik jk ditanya soalan itu.. …ehhh suka hati la! wakaka...ikut pglmn dan persekitaran sy cb cri main point yg sllu ada dlm "carta cinta".. (no theory just memories)tp cara kita definisikan ttg hal ini TIDAK sama..its up 2 u! ^^,

0k..go!

1- Buta
"all about of u in every single i dream"

umum kita tahu buta asik ditujukn kpd cinta... oit!! cinta 2 xda mata kn?? yg ada mata 2 orangnya...owhh okeyy orangnya buta sbb cinta itulah.. jd xnmpk apa2, siang mlm nmpk dia, kalo xnmpk di mata kasar nmpk dia di mata hati,hotak, hp, lappy pn jd la... myb? tp ada yg buta trus, semata2 krn 'dibutakan' olh rasa cinta itu. Maka harus salahkan siapa? salahkan org yg kita cintai itu? atau harus salahkan diri sendiri sbb jth cnta dgnnya? atau myb salahkan sj cinta itu semata sbb dia yg pandai2 hadir...hello!!! bersalam sebelah tangan xkn terasa kulit masing2 kn? (aikk, pptah baru?!)..so mari buat simpulan bahasa baru..sy sdg 'RABUN cinta'...
haha...rabun mengikut fhmn hati sy ialah ...-> kita tahu samada kita x blh menyintainya , kita x blh memilikinya atau sbnrnya kita mmg blh utk semua itu.. dan kita masih sygkannya, layan dia, trma dia jk dia dtg kpd kita dan x mengapa jk dia hilang dr kita.. "dia ada kita hepi,dia xda kita msh steady"... dan atas segalanya yg ‘x blh’ / ‘blh tp ssh’ itu keberlansungan perasaan tetap berlaku tanpa rasa mahu berhenti ..bukan x mahu tp bagaimana harus memaksa sendiri pny rasa? nmpknya sukar ya? haha! Tp setidak-tidaknya ‘kerabunan’ yg ada harus dijaga spy tidak membawa kepada buta!—tp kalau mmg buta juga biarlah si pembuta itu sudi memimpin hingga ke akhirnya…wah! ( sy guna ayat & makna aras tinggi ka?? Tidak kan??) ^^,


2- Rindu
"let u blow my mine"

Hah! Ini yg paling byk dan plg wajib!..haha!!! kalo xda apalah mau jd dgn cinta yg bertingkat-tingkat 2..aiyaaa…tp kalo pura2 rindu atau pura2 x rindu? .. pura2 rindu mslh bsr! Pura2 x rindu ego bsr! Haha…rindu itu mmg menyeksakan! Yeiiiiiiiii….so sick baii! Kalau x, x da la org yg x lalu mkn, x lena tdu, x brsbun tym mandi…wakaka.. (aik?? Mcm pernah ka ko?? ) lalala…
bru lps brckp kt f0n, lps dating pn blh rndu lg nak pula kalo lansung x jmp, x call, xmsj, x apa2… tgk buku bc sebaris trus rs boring.. ada 1 status fb kwn sy copy “kalau bace nota , senang je nak lupe . tapi KAU nape aku susah nak lupe ? takde pon aku bace kau . kau bace2 kan aku ke ? “.. wakaka! (nmpk serius kan?).. pastu tdu nk mimpikan dia… bangun tdu tgk hp dl kot2 ada msj dr dia..emmm sengal je fill cmni.. tp kalo blh sy lbh suka tdu tanpa mimpi apa2.. sy bnci bila harus rindu dgn seseorang! Seriuss…sy x suka perasaan itu tp nk halang cmna? Sy rindu jg! Haha!... ~ 0K! utk semua2 itu ~ mmgnya kuasa rindu… (kalo kita igt kt org, org 2 igt kt kita x??)


3- Ego
"hey! i'm alright tonight!"

Ini pun sama selalu wajib..X byk, sikit ja pn mst ego 2 ada kn? Punya la penipu kalo ada org ngaku yg dia x ego.. ego salunya tym apa ya? Gaduh kot? Nak minta maaf pun rasa nk trcabut je jari tym taip msj, nk ckp pla walopn dlm fon je ttp rs mcm putus urat leher..dah ego kn mmg cmtu pn! ..
pastu mls mau call/msj duluan…sp rs dia salah dia la yg pujuk dl! But sgt2 mslh kalo yg slh 2 x reti2 nk buat apa…apa la? Emm…kdg2 ada org lain yg lbh memahami psgn kita melebihi tahap pemahaman yg kita login selama ni.. hbs 2 nk buat apa? Buat x tahu!…haha! ( ko pny couple ko tau la) cmna kalo rs plg ego utk full says ‘iluvu’, ? mishh u myb sng sikit nk taip…tp kalo disuruh ckp..astaga dipaksa ulang 2,3 kali baru org 2 puas hati. Itupun bgs kalo mau ckp, kalo x mau begaduh lagi lah nampaknya… (sy rs itulah sy!.huahua).. sy trjmp 1 ayat.. “Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan CINTANYA padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya, dan bila dia suatu masa hilang dari pandangan mu.....kau akan menyedari dia adalah CINTA yang tidak pernah kau sedari.....”
Emmm…susah juga cmni..mmg btl kita harus terima jk mmg dia begitu sikapnya tp kita selalu mahu luahan itu harus ada sebagai bukti.. btl? cinta… alasaan asyik mau dgn bukti…


4- cemburu
"the way u move never fair"

Haha!! Yg ini… ? org salu kata bdk yg mnt kaler hijau mmg kuat jeles! ( sy iya ke?)… tp manusia mmg penjeles pn..bezanya pd tahap dan sebab.. kalo yg pndai cover2 jeles 2 ok je..tp kalo dh mmg penjeles bangat sah2 dpn org pn menjeling! Awas kalo sy dijeling…sy jeling balik! Haha! jeles ni leh wat sakit jantung! haha.. rs nk mati, nk pecahkn semua bnda yg ada d sklling, kalo blh lempang org mmg sah2 kena..mata panas hati koyak kpla pening..ishhh kalo ko prnh rs ko tau la 2! Sy salu wat2 xjeles, sbb kdg2 nk jeles pn mcm wat hati lbh sakit… tp prnh 1 ketika sy sngja cri bnda yg blh jeleskn sy spy perasaan 2 blh buat sy tabah,ego, yakin dan rileks..(konon i'm 0key! i'm fine, go ahead!) aik mcm bangang pn ada tp itu yg tlh sy lakukan! Haha… kalo fkr blk sgt sakit rsnya!sy xtau la nk jelaskan pnjg2 psl jeles ni… huhu…skip la ye.. ~

5- Belahan hati
"no regrets..just love"

hihi...ia adlh wakil kpd cinta 3 segi, curang, skandal, cinta dlm hati,cinta terhalang, terlarang atau apa2 shj yg brkaitan yg menunjukkan hati itu tdk dimiliki sepenuhnya oleh seseorang! kdg2 skndl juz larian egois dan mainan kebosanan.tp ada antaranya mmg sgt terbelah hati sbb cinta itu dtg seolah-olah berkata 'kita lbh serasi'.. 'knp sukar utk kita'? adlh 1 kesalan yg sgt menyebalkan jk disaat itu msg2 sdh ada yg pny! utk hal yg serius spt ini salunya penafian harus dilakukan. myb btl hati kita x blh jangka tp stidak2nya kita msh mampu membina benteng utk menghadang keruntuhan yg tdk diingini..trpulang pd takdir dan jodoh jk mmg 'kita trcipta utk slg memiliki'...
apapun adegannya, JANGAN prnh salahkn sblh pihak... y? aikk ko xskolah ke? itupn xtau?
ha! itu kalo yg mmg ceta serius...tp kalo yg terbelah suka2 hati tnp sbrg alsan atau perasaan yg indah dan betul myb endingnya mudah sikit? haha...no komen!


6- Break
"i wanna play it cool, but i'm losing u"

Naaahhh…. Xpyh rasa pn, tgk org frust pn dh blh agak kn rasanya cmna? Tp lbh baik yg berkata-kata itu adlh org yg prnh merasakannya.. (sy prnh rs la dl! ) sakit? Gilaa… kalo rindu blh mndi smp trlupa pkai sabun, break pla blh mndi smp trlupa buka baju! Wakaka! Jelek amat nihh… (agak2 ada ke cmtu?) mkn? Yg bdn comel sah2 diet drastik..haha..bkn nk diet pn, Cuma x rs lpr, kalo org ajak mkn pn ikut je la mkn..tp mkn tanpa perasaan mmg x kmna la nasik yg ditelan 2.. kalo yg mmg gila nangis 2, kalo kumpul tisu myb 2,3 kotak gak kot.. menangis salunya lbh baik, juz crying until u have no tears… kita tgu dia k0l, msj, walopn myb kita sdr bnda 2 mcm payah tp kita nk jg tgu..kalo dh syg kita mampu sj menerima khdirannya apa jua situasi sklipn dlm pergaduhan xpa aslkn berhubung..kita mau dia ada..itu sj! --> 'when its real feelings hard 2 conceal, u cant imagine all the pain i fell'
itupn x ckup, nk nangis lg tp smp 1 saat org trsbt akn rs ‘sy menangis utk apa sdgkan dia xtahu pn keadaan sy skrg!!’… itu adalah permulaan kpd kemenangan hati kita sendiri! Pts cnta…mmg tandanya kita kalah..kalah utk memenangi hatinya dan kalah mprtahankan cinta kita.. tp apbl kita mula mendetikkan sesuatu dihati dan fkrn ttg ketidak perluan yg tidak bersebab maka kita sudah memulakan waktu kemenangan. Menang utk diri sendiri itu lbh penting! Berjalan semula setelah jatuh cedera..jalan sj prlhn2 walau keperlahanan itu sgt melelahkan! berani tuk jth ht sedialah tuk pth ht, brni menerima cnta brni la tuk kehilangannya, akhir ceritanya..lelah tp indah!

7- Mati
"my heart stop when u run away"


Ok, semuanya atas nama cinta. ‘cinta ini membunuhku’-yg slh itu cinta.. ‘aku persembahkan hidupku utkmu’-yg diagungkan juga adlh cinta. Ya..mn mgkin kita salahkan orangnya kn? dgn rasionalnya cinta itu tiada pedang dan senjata apa2, tp kita yg menjadikannya sbgai ‘alat pembunuhan’ yg sgt2 bergaya! Mmg…cakap mmg senang..kita xtau apa org itu rasa shgga dia trgamak bunuh diri mbw luahan cintanya yg xmampu didengari oleh sesiapa… bagi yg parent& fmly x sehati sekata( abaikan anak2) mgkin itu slh 1 alasan utk ‘u r everything 4 me & I’ll do anything 4 u’ dgn couplenya.. tp bg yg family care? X fkr ke ttg perasaan Mak Bapak? Couple, ko mati dia akn cari lain..meroyan skjp tp dia akn jmp pganti. But how about ur parent?? ‘bagaimana engkau blh membelakangkan org yg kau lihat sejak dilahirkan hny utk seseorang yg baru kau kenali’… (mak vS couple)… fkr sendiri la..
kalo pn kamu sm2 mati adkh sglnya akn hbs bgt shj? ala konon jmp d syurga la ya? cisss..cukup bgs sdh ka smp yakin blind date d syurga?? haha!
itu yg mati nyawa..kalo mati hati? emm ini lama2 ok jg ni..pelan2...tenang2..yakin sj kita sdh disediakan sesuatu yg lbh baik, sgt baik dan paling baik sbb 2 yg lama dihilangkn dr kita.. semuanya bersebab dan alasan kn?


Xxx EPILOG xxx
jalan cinta yg sy lalui tidak lurus, jln ni bha byk sgt bonggol..haha! ada pla simpang yg mcm beshh ja mau d tgk skjp..sbb sepanjang perjalanan utk sampai ke destinasi cinta terakhir mmg sgt melelahkan..sy tidak kuat utk tidak 'singgah dan berehat'...
~ "apbl skli sy berehat dan akhirnya apabila sy meneruskan perjalanan itu, sy masih memandang ke arah persinggahan tersebut hingga membuatkan hati sy berat utk melangkah. sy teruskan jg tp dgn orakan kaki yg lambat,hati yg ralat, perasaan yg kelat....." tidak wajar bukan? tapi..../

sy berharap sy tidak memutuskan utk berhenti melangkah dijalan yg semua org sdg restui kerana byk perkara yg akan terjadi jk sy berhenti… semoga cinta sy, anda dan mereka juga berjaya menuju ke akhir yg indah! ^^, Amin.

Thursday, 28 April 2011

kibLat & astr0 ??

MENGAPA PIRING ‘ASTRO’ MENGHADAP KIBLAT?
Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada 'piring para bola' untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana?kiblat??

KENAPA BEGITU? Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.

Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.

"Yang paling mengejutkan radiasi itu bersifat infiniti (tidak berpenghujung). Apabila Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat yang istimewa dan paling penting ia infiniti. Saya percaya inilah yang menhubungkan Kaabah di bumi dengan Kaabah di alam akhirat.

"Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat.

Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

"Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini," jelasnya

Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di "Centre of the earth". Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.

Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah. Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini.

sumber: http://gambmelaka.blogspot.com

Wednesday, 27 April 2011

++laRian wakTu yg x disedaRi++

26/4/1988 ~ 26/4/2011
wow!! Sy lahir 23 tahun yg lalu… menoleh ke belakang rs laluan itu msh mudah utk dilihat.. tiada perkara yg perlu dilupakan krna semuanya adlh pengalaman yg sgt berharga walaupun ada antaranya sgt2 menyakitkan..bgaimana harus lupa jk sy blm hilang ingatan? ..biar semuanya hilang dgn kelalaian sendiri...kdg2 sy menyesal knp sy ‘ter’laluinya, tp lg sesal apabila sy trpksa menyesal utk prkra yg xprlu dikesalkan! Sbb hampir keseluruhan( x semua) detik yg sy lalui adalah pilihan sy sendiri! ..dan jk sy sdh laluinya bermakna sy kuat utk hidup ini!

“memories give me the strength ..to proceed what I need 2 believe”…. So, semua kenangan yg kita lalui bukanlah 1 ‘pembunuhan’ yg memerlukan kita ‘mati’ dgn penuh sia2!

Holistic flashback :
~ ms kecik2 sibokkkk mau jd org bsr, blh buat mcm2, p sna sni..bebas la konon..bl sdh bsr bgni bru rs rupanya lbh bgs jd bdk kecik. hdp org lain kita xpyh fkr,apa kita nk minta je kalo xdpt nangis la smbil hentak kaki.. ms dpn xpyh pandang sbb bdk kecik xtau apa itu realiti kehidupan, langkah xperlu takut berlari je sesuka kaki..tp dr tadika sy sdh sungguh2 nk msk Universiti,
ntah ms 2 sy tau ke x universiti 2 apa?? Sy prnh mahu jd peguam sbb sy sgt kuat bercakap, sepatah org ckp 10 pth sy bls, 10 pth org ckp berpatah-patah sy jwb! .. mau jd polis ketinggian pla kantoi, lgpn Bapa sy xska nti cpt mati kena tembak..( haha!)..tp yg paling byk sy tulis dlm buku rekod ialah cikgu/pensyarah..hahaha…berjayakah? ^^,

~ bl sdh msk skolah menengah tersangat la mahu hbs skolah cpt2.bosan pakai uniform yg ada lencana hari2, kaler pn sm.xleh pakai warna-warni.. kn bgs jd bdk kolej, bdk U..hr2 pakai bju berbeza2, dressing mak oiii mantap2.. jln sna sni fmly xleh nk kongkong sbb stdy jauh kn..kalo kt skolah,tgl asrama warden pla yg sibokk2 nk rotan kalo x trn study (tapak tgn dh kebal pon)..siap nyorok ketar2 dlm locker, bwh katil, blkg pintu sbb xnk bg warden nampak. paling sowt bila sorang akan jd wakil tuk pura2 sakit, demam,pening kepala dan terlantar kt katil x larat nk turun. (sy sgt ingat kenangan itu!!) kalo bapa sy tahu hal 2 mst dia suh sy out dr asrama.. (akhirnya mmg mereka tau pn sbb PMR sy sgt teruk!) haha! SPM & STPM bru la nmpk ‘manusia’ sikit..(sikit?).. sbb fmly dh kwl, p skolah btl2, (tp sy xska sejarah dunia&Pengajian Am!) yg penting mst dpt msk U.. ok..sy ikut la.

~ bdk u.. dh jd belia..ok bebas!..bkn lg pakai uniform.

ms ni br trfkr alangkah baiknya kalo msh skolah menengah...nk p kls xpyh pening2 nk pkai baju apa sbb hari2 pakai bju yg sma pastu kaler pn sm dgn kwn2 len. tp kt U? hr2 iron baju berbeza, pas mndi bertafakur dpn locker nk pilih baju kaler apa, tkt sm dgn bju semalam..warden dh xda nk kwal pergerakan sbb bdk u ikut suka kaki je kuar bl2 ms.kalo duduk kt hostel pn mmg limit smp jm12pm tp blk atau x xda sapa yg amik
pdulikk..(ada pn genk2 n roomate la)kalo sakit pening pitam luka apa2 laaa mesti cikgu panik trus bw p bilik guru xpn hospital trus! apa2 hal cikgu yg akan kena dl. kt u? beza laaaa...xstudy? nk tidu 1 minggu pn xdanya felo hostel nk hambat suh p kuliah..kalo yg mmg jenis xtau wat jadual blh la trpaksa memaksa diri g study sbb ada waktu bljr ptg&mlm kn..tp kt U? ko study ko blh jwb exam, x study ko akn pening & nk tdu dpn paper. eiii....pastu lg blnja sendiri urus.makan sendiri cari.keselamatan sendiri tanggung..arghhh msh nk jd dewasa sgt??! (kalo blh putar ms sy akn pilih utk kembali!!)

~ emmm... kehidupan slps study plaa...ada la bayang2nya sikit sbb sikit hari lg sy akan menghadapinya dgn mata yg luas..wow! hampir sempurna 3 thn sy lanjutkan pengajian... ada 1 thn lg..(4 thn sbrnya tp dh jd 3 ½ thn sbb perubahan keseragaman universiti seluruh negara.) dh hbs stdy nti akan memikirkan ttg posting..dpt ke x?dpt kt mn? sdh posting loan lg..muda2 dh byk hutang dgn negara! huh! sy xmahu cerita yg itu sbb sy blm laluinya..haha!.. tp sipi2 bahang 2 sdh terasa...adhoii
namun sdh ditetapkan kan...fitrah manusia jika pnjg umur dia akn melalui semua fasa kehidupan...berdoa sj semoga segalanya menjadi indah dan dirahmati... ^^,

Saturday, 23 April 2011

//// c buLat kesayangan ku////

eiiii...tiap kli tgk blog ni rs mcm msh bdk kecik!! adhoiii laaa.... blog kwn2 bkn men lg abstrak, yg aku pla kaler2, katon2, huhu... tp dwsa cmna pn kita mst ada trselit hati bdk2 jg kn walopn sikit...


emm..pic ni d amik ms g melencong (?) g Perlis.. thn 2010, semester 5. ku bw jg doleymon ni merayau-rayau sbb aku syg dia! hihi..
motif bw dia sbb nk g Perlis kena naik keretapi dlm ms 8 jam bgtu la..sakit wooo leher nk tdu..belakng pn sakit duduk lama2.. emmm makanya doleymon 2 dibawa utk dibuat bantal. kalo kt katil blh letak bawah bahu, dgn mukanya ngadap ke muka ku, rs mcm ada org peluk la tym tdu! yeiii...
pastu lg kalo tgh marah blh lempang2 kt muka doleymon 2 tuk lpskn geram., sepak p bwh katil, humban masuk dlm locker. sibek je la aku x buang dr tingkap..huhu...aku x ska org pegang2 mukanya sbb aku salu kiss d situ..bweek! 3 thn dia brsama aku , hny sekali dia pernah mandi..huhu..sbb nk keringkan n kembalikan baunya mmg sukar. lps jemur mst bau hapak, bau matahari, dah 2 kena peluk byk2 kli spy bau bdn ku lekat blk ..haha!
kwn2 ku salu ketawakn aku sbb suka doleymon, dah 2 dh minat nk wat cmna?? powenjes n otomen& raksasa aku suka jg tp kdg2 je ku lyn..huahua..sbnrnya dl ms darjah 1 aku gemuk, muka tembam,pendek pla 2..cikgu zahari panggil aku doraemon! smpai skrg kalo dia jmp kt kg dia akn pgil bgitu jg..emmm... (aku sdh kurus la!!)
aku prnh minta yg lbh bsr, tp mama ku x bnrkn..beliau ckp aku xpndai jaga. bf ku pla mau blikn yg baru tiap kli aku bestday tp dia pn kata nti aku plh kasih sbb aku xblh miliki bnda yg sama lbh dr 1..emm.. so, muktamadnya aku cuma ada 1 doleymon.. (dan 2 bantal)
dan sekarang..di usia yg ke..?...ramai org trfkr cmna bl aku dh kawen nti?? hahaha!! n0 komennnnnn........^^,

Thursday, 21 April 2011

';;';'; sy bdk skolah!.;,[*^%

dah msk waktu exam!! naaaa bunyinya begini "peperiksaan pengajian tinggi"..haha! mula la kuar tips2 nk hlgkn stress, hlgkn ngantuk, itu ini, lalala~


Gejala-gejala pelajar apabila peperiksaan tiba...(copy dr FB)

1. Membaca tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Yang kepoh jadi pendiam. Orang masuk keluar bilik pun dah tak perasan. Kalau orang tanya, jawab pun dengan muka pandang buku.

2. Membaca dengan kadar yang cepat. Faham atau tidak itu perkara kedua. Yang penting ada point untuk ‘goreng’ soalan subjektif. Soalan objektif lagi senang, bulat-bulat je. Hahadoii..

3. Nak turun kafe tu fikir 2,3 kali. Tak pun sekali sehari je. Dah tu tak ada masa nak makan dekat kafe dah. Main bungkus je. Sambil makan dalam bilik boleh baca apa yang patut. Kalau ada kawan yang tolong bungkuskan makanan, sangatlah indah hidup.

4. Orang yang jenis audiotori pulak masa ni lah bukak mp3 volume paling sakit telinga. Tapi masa ni memang tak sakit telinga sebab sakit otak lebih dari sakit telinga.

5. Kalau main mesej tu balas sikit-sikit je. Pendek-pendek. Tak ada masa fikir nak taip panjang-panjang. Kawan punyalah taip tulis dua muka surat, kita balas ‘k’ je. huhuhu.. Nah! Ambil ubat. Kacau orang lagi!

6. Mula bukak buku yang tebal-tebal. Buku yang patutnya perlu baca untuk satu semester, boleh habiskan dalam satu malam je. Fuh, dasyattt…

7. Asyik-asyik tengok jam. Sampai tak cukup jam handphone, jam tangan. Siap tanya lagi kawan sebelah. Yela, masa itu emas kan?

8. Stok Nescafe, kopi Tongkat Ali, kopi Mak Dara, cucu dara semua lengkap untuk jaga malam. Tiap-tiap malam minum sampai dah tak ada kesan. :)

9. Meja belajar bersepah. Mana dengan highlighter, pen biru, hitam, merah. Kertas-kertas nota lagi. Buku semua terbukak. Kalau ada buku tambahan dari perpustakaan semua nak bukak serentak. Ada tu 4,5 buku serentak bukak.

10. Dekat ‘wall’ facebook penuh dengan status maaf dan ‘doakan exam nanti’. Padahal sebelum ni ‘post’ status bukan-bukan.. huk3.

11. Waktu tidur dan bangun tidur telah bertukar shift. Kadang kala sehingga dah tak boleh beza matahari dengan bulan bintang.

12. Jerawat mula tumbuh berkeliaran di muka seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’ akibat daripada tekanan peperiksaan. Pakej beserta kelemumur dengan uban sekali. Lengkap!

13. Dah tak ada masa nak sembang-sembang kosong. Semua sembang akademik yang dapat menguji keintelektualan minda. Dah tak ada gosip-gosip. Hehehe..

14. Masa nak tidur tu tak lepas pegang buku dan nota. Konon-konon dengan cara tu, maklumat dalam buku dapat serap masuk terus ke otak masa tidur macam copy filem daripada internal disk. Bijak bukan? (macam pernah buat je? huhuhu..)

15. Alhamdullillah, mula rajin dekatkan diri dengan tikar sembahyang. Dah tak lengah-lengahkan solat, buat solat Hajat, Qiamullail, baca al-Quran dan berdoa mohon permudahkan urusan.

16. Masa ni mula terfikir kenapa tak belajar awal-awal dulu. Haihh.. Pastu pulak buat azam untuk semester depan. Tak nak buat dah macam semester sekarang. Tup tup, semester depan sama je, malah lebih teruk. HAHAHA..

//////.... setakat ni sy sendiri x radikal sgt sbb msh ada ms nk tgk movie, men msj, lepak mkn duyan kt tepi sungai sebelah hostel, g psr malam, tidur sesuka mata...haha! lalalalala ~

Tuesday, 19 April 2011

pompuan..benarkah kita begini?? haha!

Bila pompuan tengah marah-marah
Lebih baik lelaki buat tak endah
Sebab kalau jawab pun tadak faedah
Kerana pompuan takkan mudah mengalah

Bila pompuan tengah naik hangin
Baik lelaki jgn ambik pusing
Krn jika lelaki turut sama melenting
Pompuan akan bertambah bising-bising

Bila pompuan marah-marah lagi
Lebih baik lelaki diamkan diri
Sbb kalau lelaki turut sama berkelahi
Pompuan akan bertambah marah sampai tak sedar diri

Bila pompuan masih dok sakit hati
Baik lelaki pujuk dgn muka manis berseri
Krn silap pujuk pompuan akan bertambah benci
Alamatnya jenuh la lelaki dok makan hati

Bila pompuan tengah dok berang-berang
Baik lelaki jgn dok cakap sebarang
Lagipun masa inilah lelaki ada peluang
Tengok pompuan dah jadi tak macam org

Buat semua kaum lelaki di luar sana
Sila tumpukan perhatian anda
Sebab ini adalah fakta benar lagi nyata
Kalau bergaduh ngan pompuan,

LELAKI TAKKAN MENANG PUNYA....!!HAHA!
-------so what?-----------------------

Saturday, 16 April 2011

yg pertama tp utk yg kedua kalinya!!

haha!! sy ada blog baru!dulu sy sdh buat tp 2la sbnrnya sy xminat nk karang-mengarang panjang2 mcm exam B.M la plaa....lm x update smpailah sy trlupa pasword.alang2 bek lupakan trus! hihi.. ntah knp makin ramai pla kwn2 yg melarikan jari2 dorang dlm blog,terutamanya 2 org blogers Hidayah dan Wen Wink. sy salu baca blog dorg..pastu mula la dorg kuarkan sgla kebaikan buat blog.. leh ceta mcm2, luah mcm2..info mcm2..emm mcm2 sj la dorg ni..^^, (tp ms sy daftar blog ni pn mmg tgh mrh, konon2 sj nk luahkn laaa)..// xpa la kot...sy try. sbb utk memulakan sstu yg baru mmg rs nyampah sikit (wah!!)..tp kalo dh byk2 ceta nti mst sonok kn... emmm...dgn ini bahawasanya sy mengisytiharkan... oit org2 kampung sila f0llow blog sy!! hahaha! ~~
p/s: Hidayah & Wen Wink = thaNks 4 u supporting.. i like!!